La Ragazza in Vetrina (1961)

Alternatieve titels: Girl in the Window | Woman in the Window | La Fille dans la Vitrine

Italië / Frankrijk
99 minuten / 92 minuten (VK) / 90 minuten (VS)

geregisseerd door Luciano Emmer
met Lino Ventura, Magali Noël en Marina Vlady

Vincenzo is op het nippertje aan de dood ontsnapt na een ongeval in een steenkolenmijn. Hij verblijft een paar dagen in Amsterdam alvorens naar Italië terug te keren. Zijn vriend Federico heeft een meisje onder de vermaarde prostituees van de stad, maar het duurt een hele tijd vooraleer Vincenzo - een echte verlegen jongeman - familiair wordt met Els, het meisje waar hij het meest van houdt. Na een mooi weekend samen, is het voor hem tijd om te vertrekken maar... zijn liefde voor Els is heel groot en als Vincenzo terugkeert naar de door hem gehate mijn kijkt hij vol verwachting uit naar de sluiting zodat hij zijn geliefde kan weerzien...

avatar van Quentin
Frans Weisz was assistant director bij deze film.

avatar van Brix
Vannacht te zien op ARD TV om 2:25 uur

Lino Ventura in Amsterdam?
En ook nog met Marina Vlady !
Niet te missen!!

(Peter Faber heeft hier ook nog een rolletje in)

avatar van Brix
Een film die je met gemak tot vier uur s'nachts klaar wakker weet te houden moet wel iets hebben.
Dat heeft 'La Ragazza in Vetrina' ook, geweldig veel sfeer en uitstekende acteurs en actrices namelijk.
Bovendien een verhaal dat ook nog makkelijk wegkijkt.
Er hebben heel wat scenarioschrijvers aan dat verhaal gewerkt, w.o. zelfs Pasolini, die rond die tijd overigens ook bezig was met zijn eerste film 'Accattone'.

Het verhaal verplaatst zich van de Limburgse steenkolenmijnen naar de Amsterdamse Walletjes, zon, zee en duinen, de Loosdrechtse Plassen, en weer terug.

Het gedeelte dat zich afspeelt in de mijnen is uitstekend in beeld gebracht.
Nu weet ik weer waarom ik mij in mijn jonge jaren met hand en tand tegen een baan in die ondergrondse hel verzet heb.
Wie geen last van claustrofobie heeft krijgt wel een zetje in die richting bij het bekijken van de film.
Ventura is uitstekend op zijn plaats als rauwe bonk Frederico, een Italiaanse gastarbeider die met zijn ervaring nieuwkomer Vincenzo wegwijs maakt in de mijn, en de plezierigere kant van het mijnwerkersbestaan, na de werkuren.

Ook de sfeer van de Amsterdamse rosse buurt is goed getroffen, en de belevenissen van de beide kompels met hun "dames van lichte zeden" zijn amusant genoeg in beeld gebracht.

Ventura behoeft verder geen krans als acteur, maar ook Fresson, Noël en Vlady geven uitstekend weerwerk op acteergebied.
De dames overtuigen ook als Nederlandse meisjes.
Vlady is bijna te mooi om waar te zijn, en uiterlijk een concurente voor de destijds zo populaire Brigitte Bardot.
Maar Vlady had buiten haar prachtige uiterlijk ook nog acteertalent.
Reden waarom haar loopbaan veel langer duurde dan die van Bardot.

In de Duitse versie van de film, die ik gisternacht zag, heeft een Nederlandse actrice (?) de stem van Vlady ingesproken, en dat is wel prettig en komt realistisch over.
Jammer dat datzelfde niet bij alle andere acteurs die voor Nederlanders door moesten gaan het geval was.

Peter Faber, die een rolletje in de film heeft, heb ik niet kunnen ontdekken.
Maar wel Herbert Joeks, die helemaal niet in de cast genoemd werd.
Er zijn nog wel wat meer Nederlanders bij betrokken geweest trouwens.

Blij dat ik de film heb opgenomen, want het is er niet een die je gauw ergens anders te zien zal krijgen.

Mooie poster hierboven!

avatar van Biosguru
Toch een halve punt erbij voor de scene's in de mijn en de zeer fraaie z/w beelden.

Onbegrijpelijk dat blijkbaar zo weinig mensen deze film gezien hebben, hoewel die zich helemaal afspeelt in Nederland. Vreemd ook dat volgens IMDb deze film nooit in Nederland is uitgebracht, terwijl het volgens mij een unieke kans is om megasterren als Magali Noël en Marina Vlady Nederlands te horen spreken (althans een poging daartoe doen).
Het verhaal dat gaat over de vriendschap tussen twee Italiaanse mijnwerkers en hun vriendinnen op de Amsterdamse Wallen, zit goed in elkaar. Hoewel te zien is dat Noël en Vlady zich wat ongemakkelijk voelen in hun rollen van Nederlandse prostituees, is het acteerwerk goed verzorgd. Daarnaast mooie, authentieke opnamen van de rosse buurt begin jaren ’60. Ook de ondergrondse beelden van de mijnwerkers zijn fraai. Film verdient om al deze redenen een groter publiek.

avatar van Darbie
Erg leuke en fraai geschoten film; Lino Ventura, de Amsterdamse wallen, Tante Leen, Loosdrecht met z'n bootjes en de Jazzclub van ome Bakker....het kan niet op.