While the City Sleeps (1956)

Drama / Film noir

geregisseerd door Fritz Lang
met Dana Andrews, Rhonda Fleming en George Sanders

Na de dood van mediamagnaat Amos Kyne erft zijn zoon Walter, die hij altijd buitengesloten heeft, zijn media-imperium in New York. Walter speelt de drie topmanagers in de onderneming, te weten John Day Griffith (divisie krant), Mark Loving (divisie radio) en Harry Kritzer (divisie fotografie) tegen elkaar uit. Eén van hen mag namelijk de uitvoerende directeur worden. Walter gebruikt daarvoor het nieuws over de maniakale 'lippenstiftmoordenaar'; een seriemoordenaar die het op jonge vrouwen gemunt heeft. Amos Kyne's favoriete journalist Edward Mobley heeft nu drie moeilijke taken: het vinden van de seriemoordenaar, er voor zorgen dat het media-imperium niet in de verkeerde handen valt en zijn liefdesrelatie met de jaloerse Nancy Liggett in stand houden.

avatar van boerenpummel
Komt volgende week op BBC net als vele andere films van Fritz Lang. Deze is wat minder bekend, maar wil hem graag eens zien.

avatar van Friac
Ik heb met plezier gekeken: de film heeft een goed tempo, de personages vullen elkaar perfect aan en zijn leuk om naar te kijken. Het basisverhaal was veelbelovend, er was leuke (soms pikante) humor aanwezig en her en der viel er een knap beeld op te merken.

Maar toch voelde dit niet meteen aan als een Fritz Lang-film, of althans niet de Fritz Lang die ik ken van films als M en Metropolis. Daarvoor bleef de film eigenlijk te 'flets': het verhaal had volgens mij beter uitgewerkt kunnen worden (er was net iets te weinig spanning en conflict aanwezig), en dat kan ik eigenlijk voor de hele film zeggen. Het had nog beter kunnen zijn.
Zonder al te voorbarig te willen klinken, wil ik dit beschouwen als een meer dan aardig 'tussendoortje' van een groots regisseur.

avatar van stephan73
Komt 26 Juli uit op DVD in de UK.

avatar van Dogie_Hogan
Wow! Met Rhonda Fleming (Scarlet Street)!

stephan73 schreef:
Komt 26 Juli uit op DVD in de UK.
Uitgesteld tot half augustus.

avatar van Dogie_Hogan
De DVD (R-2UK) vandaag ontvangen. Matig gerestaureerd en met Engelse, zacht-gele subs.

Aardig verhaal met vrij veel toevalligheden. Tempo ligt vrij hoog.
Ida Lupino als een Susan Hayward look-a-like.
Screentime van Ida Lupino en Rhonda Fleming is vrij beperkt. Eigenlijk hebben vrij velen van de top-cast maar wenig screentime, op Sally Forrest en Dana Andrews na.
En voor een Film-Noir zijn er vrij veel romantische momenten; moet ongewoon zijn geweest voor de doorgaans zo houterige Dana Andrews..

Staat (nog) niet in bovenstaand plot, maar na de dood van zijn vader speelt de zoon de 3 directeuren van de departementen tegen elkaar uit en hij gebruikt daarvoor de nieuwsgaring over de maniacale 'lipstick' vrouwenmoordenaar.
Erg toevallig is dus, dat deze moordenaar ook een bedreiging gaat vormen voor de vrouwelijke betrokkenen bij de krant van Kyne en ook dat 2 vrouwen, zonder het van elkaar te weten appartementen hebben in hetzelfde gebouw, op dezelfde etage.
Met de vrij vlotte arrestatie van de dader is verhaal nog niet afgesloten.
Verhaal kabbelt maar door, er had meer spaning in mogen zitten; eigenlijk zijn de soft-erotische Rhonda Feming momenten aangename uitschieters.

Voorlopig een IMDb *6/10.

Ik had een moordmysterie verwacht, maar zag meer een solide gemaakt, ironisch en ook wel cynisch maatschappelijk drama over de ambitieuze redactie (ethiek, geld, macht, geldingskracht en ijdelheid) van een krant in relatie tot een psychopatische vrouwenmoordenaar.