Marius et Jeannette (1997)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Robert Guédiguian
met Ariane Ascaride, Gérard Meylan en Pascale Roberts

Jeannette woont met haar twee kinderen in een typisch mediterraan hofje in Marseille waarvan de bewoners een hecht contact met elkaar hebben. Iedereen leeft dan ook mee wanneer Jeannette, die als cassière in een supermarkt werkt, ontslagen wordt. En iedereen volgt met belangstelling en goed bedoelde adviezen de liefde die tussen Jeannette en Marius, bewaker van een sloopterrein, opbloeit.

Typische romantische comedy. Man en vrouw leren elkaar kennen, worden verliefd. Et voila. Encore une film nouveau. Niet meer en niet minder. Maar het tempo had wel wat hoger gemogen.

De camera volgt een 10-tal mensen in hun dagelijks doen en laten in een erg volkse volkswijk in Marseille.
Doorgaans worden de personages sympathiek en zelfs wat karikaturaal voorgesteld en eigenlijk erg veel diepgang zit er niet in.
Regisseur Robert Guédiguian, die ondertussen wel bewezen heeft van sociaal geladen thema's te houden, leent hier de hoofdrol aan vrouwlief Ariane Ascaride die er een César aan overhield.
Niets echt speciaal, maar charmant.