Always (1989)

Fantasy / Romantiek

geregisseerd door Steven Spielberg
met Richard Dreyfuss, Holly Hunter en John Goodman

Pete Sandlich (Dreyfuss) is een legendarische piloot die bosbranden bestrijdt samen met zijn goede vriend Al (Goodman). Op een dag slaat het noodlot toe en komt Pete om het leven. Hij komt terug als engel en moet zijn vriendin (Hunter) helpen haar leven weer op gang te krijgen. Dit is echter moeilijker dan het lijkt, want Pete wil nog helemaal niet accepteren dat hij er niet meer is.

avatar van otherfool
Prachtige, emotionele, beetje (onterecht!) vergeten film van Spielberg die de emoties precies goed serveert. Dreyfuss en Hunter zijn goed, maar Goodman steelt de show met zijn komische rol. Een aanrader!

4*.

Derde, en minst succesvolle samenwerking van Steven Spielberg met Richard Dreyfuss. Mooi verhaal en mooi gefilmd, maar soms toch iets te langdradig. En Brad Johnson ziet er iets te perfect uit. Wel een mooie en laatste rol van Audrey Hepburn als engel, geheel gekleed in wit.

avatar van Roger Thornhill
Ik vond hier twintig jaar geleden niet veel aan, maar was er nu door ontroerd -- het zal wel met de leeftijd te maken hebben. Grappig hoe er in die tijd een paar films op rij met "terugkerende doden" waren: Ghost en Truly madly deeply volgden niet lang hierna, en misschien sla ik er nog wel één of twee over. Dreyfuss' opmerking op het einde: "the love we hold back is the only pain that follows us here" deed me ook denken aan Patrick Swayze's "It's amazing, Molly. The love inside, you take it with you!" op het einde van Ghost.

Uitstekend spel ook. Zoet en sentimenteel, maar de moeite waard. (In de 5-voor-€5 bij Bart Smit!)

avatar van mjk87
Welbeschouwd kent deze film van Spielberg drie goede scènes, en alle drie hebben ze vliegtuigjes in beeld. Jammer alleen dat dat net aan 20 minuten duurt, want de rest van de film is niet best. Want Spielberg is sowieso niet de beste regisseur als het op romantiek aankomt - hij zal altijd het charisma van Ford moet hebben of de chemie van beide spelers. Als dat dan ontbreekt, dan heb je een ietwat zoetsappig clichématig filmpje dat nergens echt leuk wordt.

Sowieso is Dreyfuss er niet de acteur naar. Een vriendelijk ogende vent met zijn snor, absoluut, maar hij graaft nooit heel diep en weet nooit een echte emotie op te wekken. Ook de chemie met Hunter is niet aanwezig, en zij weet mij sowieso twee uur lang te irriteren. Niet enkel haar accent en lelijk kapsel, maar haar hele overdreven gedrag en nare houding. Daar krijg ik echt kriebels van, en van de film genieten is er dan eigenlijk niet meer bij. Goodman speelt dan weer de rol die hij al 25 jaar speelt, maar zoals meestal werkt het wel en zorgt voor de nodige luchtigheid. En verder een leuke gastrol van Audrey Hepburn.

Maar goed, er zijn nog wel een aantal goede dingen. Op het moment dat de vliegtuigen de lucht in gaan wordt de film een stuk beter. Je merkt dat dat het speelterrein van Spielberg is, dus laat hem vooral dat ook doen. Uitstekend geschoten actie, goed gemonteerd en altijd even spannend en overzichtelijk. En verder is er een enkele aardige scène op de grond, waarin een behoorlijk sfeertje uit voort komt. Verder is de film niet heel mooi geschoten, op een aantal stukken na. Zeker als Dreyfuss door de korenvelden loopt, of als de nieuwe piloten worden getest, dan zie je pogingen tot abstractie die mooi zijn. Maar de rest ziet er allemaal wat goedkoop uit (ik zou de film zo een 15 jaar ouder schatten). Alleen die éne scène met het diner, waarin wordt gespeeld met goudgeel licht dat door de ramen dwarrelt is het vermelden waard.

Net aan geen voldoende, en nog aftrek voor Holly Hunter. 2,0*.

avatar van Spetie
Vanavond maar eens een keertje deze film van Spielberg meegepakt, die ik nog nooit had gezien. Always is dan ook een wat minder bekende titel in zijn oeuvre en ergens snap ik dat ook wel, want het is zeker niet zijn beste.

Vooral het acteerwerk laat te wensen over, waarbij Dreyfuss erg ondermaats scoort en ik zijn rol eerder irritant dan leuk vond. Hunter is ook niet al te sterk, maar scoort net iets beter. Het romantische gedeelte van het verhaal vond ik op de een of andere manier ook totaal niet werken. Soms wordt het ook allemaal te sentimenteel.

Op het moment dat er vaart in komt, of actie plaatsvindt, is het zeker niet slecht. Spielberg brengt het allemaal prima in beeld en het is best vermakelijk. Het is alleen jammer, dat dit grotendeels van de tijd niet het geval is en het feitelijke verhaal voor mij persoonlijk niet werkt.

avatar van W.V.
Wanneer Spielberg een romantische/dramatische scene moet regisseren dan valt het mij op dat hij daar niet zoveel van terecht brengt, meestal zijn het dan van die mierzoete over de top vertoningen. Dat is bij deze film erg jammer omdat het voor de rest een werkelijk goede film is. De cast is helemaal in vorm en de actie scenes zijn geweldig. Die actie is Spielberg dan ook wel toevertrouwd. De laatste rol van Hepburn, ook al was die klein, erg memorabel. Zonde dat er van die vervelende over de top scenes in zaten want die ontkrachten de film heel erg.

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray. Een wat mindere Spielberg, dat zeer zeker, maar charmant en onderhoudend is de film wel. De film profiteert daarnaast van een prima cast en de scenes met de blusvliegtuigen zijn behoorlijk indrukwekkend. Waar het sporadisch mis gaat is met de humor, die vooral in het begin van de film erg flauw is, en de zoetsappige aanpak van bepaalde scenes. Niettemin ziet het er allemaal fraai uit, met sfeervol camerawerk en een passend romantische gloed over alles heen. De film wint ook steeds meer aan emotionele kracht naarmate hij vordert.