The Drum (1938)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Zoltan Korda
met Sabu, Raymond Massey en Roger Livesey

In het Noord-Westen van India, dat door de Britten bestuurd wordt, wordt jonge Prins Azim naar Kapitein Carruthers gestuurd. De kapitein vreest voor een oorlog en samen zoeken ze een oplossing. Dan ontmoet Azim de jonge drummer Bill Holder. Om contact te houden met de Britten leert hij Bill militaire signalen om op de drums te kunnen spelen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Veel meer politiek dan in de meeste avonturenfilms in Brits India en omgeving die we kennen. Wel in kleur (minder spetterend dan Thief of Bagdad om maar iets te noemen), maar dat is hier niet de hoofdattractie. Dat politieke is nieuw en meteen de grote plus van deze film. Het geeft een behoorlijk stevige inhoud, waarin somberheid van de tijd al doorschemert.

Sabu was met Korda's voorgaande Elephant Boy meteen een instant wereldster en buit dat hier uit, hoewel zijn charme die 75 jaar niet echt heeft overleefd vind ik. Valerie Hobson die ik recent al zag in The Spy in Black is allercharmantst. De broers Korda hebben met hun London films de Britse cinema behoorlijk op de kaart gezet eind Jaren 30. Powell & Pressburger (ook al een Hongaar) volgden al snel. Er zitten wel parallellen in hun cinema moet ik zeggen.