Bof... Anatomie d'un Livreur (1971)

Alternatieve titels: Who Cares: Anatomy of a Delivery Boy | Bof!

Frankrijk

geregisseerd door Claude Faraldo
met Marie Dubois, Marie-Hélène Breillat en Paul Crauchet

Een jonge huis-aan-huis bezorger wordt uit zijn afmattend sleurbestaan gehaald door zijn huwelijk met een sensuele verkoopster. Als zijn vader de fabrieksarbeid eraan geeft besluit hij bij zijn zoon in te trekken en begint een verhouding met zijn schoondochter....

Een leuke, anarchistische film. Typerende voor de jaren zeventig. Een genot om naar te kijken!

Verrukkelijke satire over de gedragsveranderingen en de seksuele revolutie, die zich van lieverlee voltrokken in de samenleving ná het roerige jaar 1968. Het plezier en de ik-doe-wat-ik-wil houding stralen van de acteurs af. Mooi ook hoe er binnen het anarchistische gezelschap weliswaar sprake is van een zekere harmonie, terwijl sommige tegenstellingen evenwel niet groter kunnen zijn: de een zwoegt zich op zijn werk in het zweet, de ander ligt tegelijkertijd in het gras te luieren in de zon of pakt een terrasje mee en een derde vindt tussen het huishoudelijk werk door het moment gekomen voor een stukje zelfbevrediging. Het zal ze een zorg zijn wat anderen daarvan vinden. Heerlijk!

Ik heb deze film voor het eerst gezien zo'n veertig jaar geleden. De kostelijke, uitdagende etalage-scène van Marie Dubois is mij altijd bijgebleven. Ik vind het nog steeds een bijzonder leuke film, die mij achterlaat met nostalgische gevoelens aan meer roerige tijden.