Laam Yan Sei Sap (2002)

Alternatieve titel: July Rhapsody

Hongkong

geregisseerd door Ann Hui
met Jacky Cheung, Anita Mui en Kar Yan Lam

Lam (Jacky Cheung), een leraar Chinese literatuur op een middelbare school, wordt al enige tijd in de gaten gehouden door zijn leerlinge Wu (Karena Lam). Het wordt duidelijk dat Wu wel iets meer wil dan de wekelijkse interessante lessen, toch houdt ze haar gevoelens in bedwang. Tegelijkertijd ontstaat er thuis tussen Lam en zijn vrouw Ching (Anita Mui) een ruzie omdat Ching haar oud-leraar (Tou Chung Wah) die kanker heeft, in het ziekenhuis wil verzorgen. Lam is boos, de reden waarom blijft vooralsnog een raadsel. Het blijkt dat deze oud-leraar een bekende is van Lam.

Doorsnee.

Op zich vind ik het wel leuk af en toe wat filmpjes van Hui mee te pikken, al is het maar omdat het de enige regisseuse is waarmee ik bekend ben en die al zo lang meedraait. Net als een aantal andere groten van de HK cinema draait ze al mee vanaf de vroege jaren 80 en heeft ze sindsdien bijna aan de lopende band films gemaakt.

Voor HK begrippen een serieus drama, al moet ik zeggen dat er maar weinig opzienbarends aan was. Cheung en Mui zijn nu niet de meest geschikte acteurs om een drama als dit te dragen en dat wreekt zich op sommige momenten.

Maar ook het thema en plot zijn niet bepaald geweldig. Relatieprobleempjes die al honderden keren in andere films gebracht werden, Hui voegt er eigenlijk maar weinig zelf aan toe. Het resultaat is niet slecht, maar weet zich nergens te onderscheiden van andere films.

Eerder iets voor verzamelaars dus.