Civic Duty (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Canada
Drama / Thriller

geregisseerd door Jeff Renfroe
met Peter Krause, Khaled Abol Naga en Richard Schiff

De Amerikaanse accountant Terry Allen raakt in een depressie nadat hij zijn baan is verloren. Gehersenspoeld door de constante mediastroom aan terrorismeverdachtmakingen begint Terry zijn nieuwe buurman, een Islamitische student, te verdenken van terrorisme. Hoewel zowel zijn vrouw als de politie niets zien in Terry's verdachtmakingen, raakt hijzelf steeds meer geobsedeerd door de identiteit van de buurman. Er van overtuigd dat hij de enige is die een grote terroristische aanslag kan voorkomen, neemt Terry de zaken in eigen hand.

avatar van Judiith^
Ik ben benieuwd naar deze film. De trailer ziet er aardig goed uit!

ik vond dit een spannende film, heeft me niet verveeld.
t zou ook nog eens waar kunnen zijn...

Leuke film . 4 sterren .

Verrassende thriller!!
Het verhaal speelt zich practisch af enkel tussen twee wonigen maar weet de kijker van begin tot eind te boeien.
Blijf daarom de film ook echt kijken tot de aftiteling gaat lopen.
Prima acteerwerk..

Zeer spannend en zeer verrassend een film die je erg in spanning weet te houden.

nou heb hem net bekeken en ik snap niks van het commentaar hierboven
het verhaal ging dan nog
maar de film speelt zich maar op een paar stukken
park appartementen complex 2x de straat
verder zeer matig uitgevoerd
dus van mij maar een 2

Wat een slechte film! Slecht verhaal, slecht geacteerd, geen spanning, alles speelt zich af in een appartement.
Deze film is zeker niet de moeite waard.
Een 0.5

Ik vond dit ook een goede film....goed geacteerd en er is zeker sprake van spanning. Het speelt zich niet alleen af in een appartement....ook daarbuiten. Ik vond het een boeiende film!

avatar van Koerok
Nou, wel aardig. Niet super. Wel goed geacteerd. Vooral de FBI agent vond ik overtuigend. En Peter Kraus speelde gewoon weer Nate uit Six Feet Under.

Het idee dat de media de hoofdpersoon min of meer hersenspoelt is wel erg matig uitgewerkt. Verder een aardig opgebouwde thriller, maar ik zie Krause liever in Six feet Under.

avatar van too-sweet
Ik vond deze film ook zeker de moeite waard.Goed verhaal.Een om eens goed over na te denken.
Boeiend tot het eind.
3.5 *

Mooie en spannende film over een vrij actueel onderwerp. Goed geacteerd ook, weinig op aan te merken. Alleen die Marla... oh mén, wat een irritante doos is dat! Echt zo'n politiek-correct typetje van: ík heb altijd gelijk en jij moet naar mij luisteren! De meest stompzinnige opmerking was wel: "Zolang de buurman niet met een warhead op zijn rug het huis uitloopt, is hij gewoon alleen maar onze buurman." Túúrlijk, alsof er geen andere mogelijkheden zijn!

Het zal wel persoonlijk zijn, maar ik heb me behoorlijk zitten ergeren aan dat mens. En dat is jammer, want als ik meer sympathie voor haar had kunnen opbrengen, had ik de film wel een stuk beter gewaardeerd.

Hm.. vreemd, ik vond haar juist vrij normaal reageren in tegenstelling tot hem.

avatar van Mementos75
Slappe film. Hij verdenkt zijn buurman ervan (zonder enige aanleiding) een terrorist te zijn. Enkel en alleen omdat hij een islamiet is. Hij slaat hier vervolgens compleet in door en wordt helemaal paranoia. Zeer onrealistisch.

Overtuigende film met een gezonde dosis spanning.

Peter Krause en Richard Schiff zetten heel goede rollen neer en de film weet moeiteloos 90 minuten lang de aandacht vast te houden.

Jammer alleen dat sommige dingen (maakt de film nu wel of niet een statement?) niet helemaal goed worden uitgewerkt.

3 *

Een sterke rol voor Peter Krause, die overigens als vanouds geweldig acteerd.

4 sterren

Verrassend goede thriller.

Ondanks dat het verhaal zich meest tussen vier muren afspeelt wist het mij van begin tot einde te boeien.

Dit vooral omdat het zomaar in het echt kan gebeuren doordat een potentiële terrorist zich schuil zou kunnen houden op een plaats waar men het niet verwacht. Hiermee wordt dan ook een naar mijn mening actueel onderwerp aangesneden.

Ook het acteerwerk is prima in orde.

Als je houdt van een goede thriller is dit echt wel een aanrader.

3.5 sterren

prima film - beetje grauw en grijs, maar wel beklemmende atmosfeer. Goed acteer werk van Krause en matchett ook goed. Wel een vergezocht einde maar leuke om te zien deze film

avatar van ralfsjam
na het eerste half uur kreeg de film in mijn ogen een goede wending, of beter gezegt een gezicht. eerst dacht ik dat ik een niet al te beste film hed genomen, maar het tegendeel is waar. en zelfs het einde van het verhaal laat je met vragen achter. het is een film over de USA na 11 sept. de vooroordelen, de angsten, zijn plichtsgevoel, zijn frustraties....
aangenaam verrast, een 3.5. wel waren er een paar rand-acteurs die beter hadden gekunt... maargoed zeuren kan ik altijd wel over iets.

eerste uur rete saai... mijn god... slecht geacteerd...daarna nog iets of wah te pruimen. Zeer zeker geen goede film. Echt zo'n door de regering gesubsidieerde film. Gatsie. 2.0 puntjes voor het laatste half uur

avatar van Phil1972
Ik vond het een goede film, behalve de acteerprestaties van de hoofdrolspeler konden iets beter.
Je verwacht een standaard einde, maar dit is toch niet het geval.

Stem --> 3.5

avatar van Arabyus
Best wel een saaie film eigenlijk. Toch nog beloond met een 2.

Dit vond ik nu een echt een goeie film , en die Peter Krause vond ik echt goed spelen zeg , hij speelde dat hij paranoia was erg goed . Ik vond het zelf ook verdacht die buurman en kon heel erg met hem meeleven . nee hij speelde het erg geloofwaardig want zo gaat het ook hoe het met hem gebeurde .....
Verder vond ik de film ook heel spannend

Dus daarom geef ik hem 4.5 * alleen al voor die Peter Krause

avatar van kleez
Hele tijd geleden al gezien, een erg verrasende film!

Niet geweldig, maar je blijft er wel naar kijken!

avatar van Boenga
Lekker spannende thriller, met een uitstekend - toch wel enigszins verrassend - einde.

Niks mis met het feit dat het verhaal zich in een beperkte ruimte afspeelt. '12 Angry Men' vindt plaats in één kamer, en is een fantastisch goeie film...
(Waarbij ik 'CD' uiteraard niet wil ergelijken met '12 AM'..)

Zeer goede film die al mijn verwachtingen ruimschoots overtreft.
Spannend verhaal en een uitstekend scenario.
Ook de vertolkingen zijn prima, vooral hoofdrolspeler Peter Krause heeft me verbaasd.
Maar ook het debuut van Khaled Abol Naga die, hoewel alles om hem draait, een kleine rol heeft is zeer goed.
Het ganse verhaal draait om de angst die er heerst onder de Amerikaanse bevolking om een terroristische aanslag, maar vooral hoe die angst wordt aangewakkerd door de media en door mijnheer Bush himself.
En wanneer men dan het recht in eigen handen neemt kan het al eens serieus fout lopen.
Het einde van de film is dan ook een verrassing van formaat !!
Het is geen echte topfilm maar zeer de moeite waard om eens te bekijken.

avatar van Near_Dark
De eerste drie kwartier zat ik met een dubbel gevoel te kijken: moest ik het goed vinden dat Terry zijn Moslimmedemensen zo argwanend bekijkt of moest ik afkeer hebben voor zijn paranoïde kijk op die bevolkingsgroep die na 9/11 inderdaad met argusogen wordt gevolgt...? Ik neigde eerder naar de tweede optie.

Maar die afkeer nam niet weg dat het na die matige eerste 45 minuten toch nog een vrij spannend en sfeervol Drama werd.
De ambient-soundtrack vond ik best te pruimen, lekker donker en sfeervol.

6/10.
Een ietwat vreemde film die je aan het denken zet over de vele vooroordelen tegenover de moslims in onze samenleving.

Dat hebben we aan de ene kant allemaal te danken aan de dubbele agenda die het Westen erop nahoudt in zijn buitenlandse betrekkingen en de Moslimterroristen aan de andere kant. Waar gaat dit eindigen...?

avatar van Boenga
De film geeft een beeld van iets wat kan voorvallen, maar neemt helemaal geen standpunt in. In die optiek hoeft dat niets te veranderen aan het feit of je een fim goed of slecht vindt...

avatar van AGE-411
do 11 februari om 21.15 op 2BE

avatar van Kr!kke
Redelijke thriller waarin redelijk goed geacteerd wordt. Het einde was ook wel sterk.

pgm
Kan er nog net door voor mij, ik verwijder hem dan ook uit mijn collectie.

Volgende keer beter heren..

avatar van Tisik
Mementos75 schreef:

Dan had je misschien toch beter wat aandachtiger naar deze film gekeken, de aanleiding kon niet duidelijker aangetoond worden. Het gaat erover dat men de mensen zodanig probeert te beïnvloeden als het over mogelijk terrorisme gaat. Je ziet het personage van Peter Krause overstelpt worden met informatie over mogelijke terroristen. Dat hij zijn werk verliest doet hier geen goed aan, want zo neemt hij een ganse dag dergelijke berichtgeving op. Hij slaat trouwens niet zomaar door, want had je goed opgelet in de film had je moeten weten dat hij in het verleden ook al wat "psychische" problemen had gekend. Het feit dat hij zijn werk verliest en problemen krijgt in zijn relatie zullen zijn psychische toestand zodanig bewerkt hebben dat hij compleet paranoia wordt van het overaanbod aan informatie over terrorisme en het feit dat zijn buurman in zijn ogen vreemd doet.

avatar van Leo1954
Heel slechte film en weinig boeiend gegeven. Niet spannend, magertjes, slecht gespeeld. Mafkees draait door.