Captured (1998)

Thriller

geregisseerd door Peter Liapis
met Nick Mancuso, Andrew Divoff en Linda Hoffman

De machtige makelaar en workaholic Holden Downs ziet de kansen om zijn droomproject te vervullen steeds verder in rook opgaan. Dat maakt hem lichtgeraakt en als hij op een avond een jonge dief ontdekt die zijn Porsche wil stelen, breekt hij diens arm. De broer van de dief probeert later de Porsche alsnog in bezit te krijgen, maar ook hij heeft geen succes. De sadistische Holden weet hem zelfs op te sluiten in de wagen en verzint allerlei martelmethodes om hem te straffen. Maar dan komt de vrouw van Holden terug en gebeurt er iets ingrijpends.

avatar van Shinobi
"That car is mine, asshole."

Als ik de plotomschrijving hier lees gaat het er helemaal anders aan toe dan wat ik op Netflix las. Daar staat dat het om een auto gaat die een virtuele verdedigingssysteem heeft en dienst doet als martelkamer. Toen ik dat las ging ik over de meest gestoorde dingen fantaseren, helaas was de film niet zo spectaculair te noemen en is deze plotomschrijving vele malen accurater.

Qua verhaal is het eigenlijk niet zo bijzonder en draait het meer om de vermakelijke interactie tussen makelaar Holden en autodief Robert. Naargelang de film vordert lijken de rollen steeds meer om te draaien en wordt Holden alsmaar gestoorder. Het degelijke acteerwerk van Nick Mancuso helpt hier erg bij. Alleen had de subplot met Holden die bijna faalt in zijn droomproject achterwege gelaten kunnen worden.

Wat ook beter had gekund, zijn de martelpraktijken van Holden. Ik vond het nog te soft overkomen, zeker als enkele berichten op IMDB aangeven dat het allemaal wel erg gewelddadig is. Daarnaast kwam het onlogische einde ietwat uit de lucht vallen.

Al met al redelijk, je komt er de avond wel mee door.

Kleine 2,5 sterren.