Nora-neko Rokku: Onna Banchô (1970)

Alternatieve titels: Female Juvenile Delinquent Leader: Stray Cat Rock | Stray Cat Rock: Delinquent Girl Boss

Japan
Misdaad / Actie

geregisseerd door Yasuharu Hasebe
met Tatsuya Fuji, Ken Sanders en Meiko Kaji

Popzangeres Akiko Wada voert een groep motorrijders aan die onder andere speelautomaten berooft. Nadat een gangster Wada heeft vermoord, neemt haar assistente de leiding over de motorrijders op zich en wil boven alles wraak nemen op de gangster en zijn bende.

avatar van Onslaught
Leuke film.

Heb me zeer vermaakt met het kijken naar deze film, gewoon een lekkere Japanse jaren 70 exploitatie film. Fijne sfeer, goede actie, leuke achtervolgingen, goede muziek, mooie vrouwen.

ipman-99
"Stray Cat Rock: Delinquent Girl Boss." ... " !!!

Fantastische Aziatische Exploitation !!! Exploitation met Meiko Kaji !
Meiko Kaji is echt één van mijn favorieten actrices ! Wat een charisma en donkere uitstraling !
Opnieuw zeer coole muziek en geschifte zaken !
Heerlijke film qua sfeer en het geheel !
Heerlijke achtervolgingen die de nodige actie leveren met een nog zaligere cast !

avatar van jeroentjuhhhhh
Hasebe is één van dé regisseurs wanneer het aankomt op toonaangevende exploitation uit Japan. Het is misschien niet de man met de grootste titels achter zijn naam, maar wát een werk levert hij af zeg. Een zwaar ondergewaardeerde stroom aan films uit één van de mooiste decennia uit de filmgeschiedenis. Delinquent Girl Boss is mijn eerste Stray Cat film en dat werd een warm onthaal met Meiko Kaji, één van mijn absolute favorieten. Prachtige actrice met een unieke uitstraling. Hier is zij mooi kwetsbaar en onzeker, wat fraai afsteekt tegen de grote verschijning van haar 'tomboy' medespeelster Wada. Ultiem hoogtepunt vind plaats in de Saturday Night sequence die een ongekend warme sfeer draagt dat later een fraai contrast oplevert met de kille Sunday Morning in de blootgelegde straten. Een werkje met prachtige kleine momenten van Hasede zoals het vloeiende wisselen tussen dialogen met strakke bewegingen en veelal bloedmooie kadrering in de binnen-scenes met veel typerende close-ups op de overtuigende cast.

Mijn zwakke plek is weer volledig geraakt!

avatar van Mochizuki Rokuro
jeroentjuhhhhh schreef:
Inderdaad niet de nummer 1 (als die er al is), maar zeker in de Top 5 uit die periode/dat genre. Ramon K startte hierover ooit een mooi topic met een bloemlezing van titels en namen. Film >> Genres en landen >> Pinky Violence, Ninkyo/Yakuza, Exploitation: Japanse genre-cinema uit de jaren 60/70 Als ik op mijn eigen stemgemiddeldes afga is Noribumi Suzuki dé held, maar er zijn er meer. Hasebe is er in elk geval eentje. Om over de dames maar te zwijgen, het moge duidelijk zijn dat Meiko Kaji mij ook niet onberoerd laat...

avatar van jeroentjuhhhhh
Ramon's mooie topic heeft mij zo'n 2 jaar geleden aan deze films geholpen Suzuki is tot nu toe ook een naam die mij alleen maar heeft weten te overtuigen en er ligt nog een boel van hem klaar. Helaas niks daarvan op DVD en vraag me ook meteen af of het überhaupt makkelijk te verkrijgen is.

Oh, en ik vergeet bijna de muziek. Zo goed..

avatar van Mochizuki Rokuro
Ja hoor, er is wel DVD-materiaal. Van Hasebe heb ik er 5 op DVD, van Suzuki ook 5 (een 6e die er is, is OOP) - inderdaad niet makkelijk te krijgen, veelal OOP. Series zoals deze Stray Cat Rock zijn niet altijd compleet. Daarvan is er maar eentje op DVD.

Die muziek is inderdaad fijn. Nu zit er in de Pinky Violence box van PanikHouse een CD "Reiko Ike sings" - die is niet om aan te horen, maar dat komt omdat ze door al die mooie liedjes heen zit te kreunen. Dat klinkt leuker dan dat het is...

avatar van beavis
Nikkatsu's duik in het sukeban genre en het eerste grote succes voor Meiko Kaji
Hasebe's wat duistere stijl leent zich uitstekend voor het genre, al kan hij er hier niet écht veel mee doen. Het script is namelijk totaal ongeïnspireerd en er moeten ook veel hippe rock nummers en een ongetwijfeld grappig bedoelde achtervolgingsscène in. Humor, daar leent Hasebe zich dan weer niet echt voor; en die achtervolging is ook gewoon te lang en totaal niet spannend. Toch wel een fijne sfeer en een film waar ik me prima mee vermaakt heb, heb helaas wat puntjes moeten aftrekken voor de beschreven mankementen.