Mediterraneo (1991)

Italië
Komedie / Oorlog
96 minuten / 86 minuten (internationale versie)

geregisseerd door Gabriele Salvatores
met Claudio Bigagli, Diego Abatantuono en Giuseppe Cederna

Een Italiaans schip laat een handvol soldaten achter op een klein eilandje in de Griekse Zee. Hun opdracht : het eilandje bezet houden en vijandelijke schepen in de gaten houden. Het enige dorpje op het eiland lijkt verlaten en met niet één vijand in zicht, maken de soldaten zich op voor een rustig leventje. Na een tijdje lijkt het dorpje toch niet zo verlaten zijn en komt de lokale bevolking langzaam tevoorschijn...

avatar van narva77
Oscar voor beste buitenlandse film in '92.

avatar van petey
Leuke zomeravondfilm, niet te hoogdravend. Gewoon leuk verhaal, dat adequaat verfilmd is.

frisse film met een leuk verhaaltje en dito personages, zeker een 4 **** waard.

3,5 eigenlijk wel genoeg, bij nader inzien ...

avatar van narva77
Erg leuke film met lekker mediterraan sfeertje, wat je ook ziet in o.a. 'Malena' of 'Marsal'. Misschien ben ik nu wel klaar voor 'Lucia y el Sexo'

avatar van narva77
Nog eens gezien omdat het theme in mijn hoofd bleef hangen. 4 sterren!

kappeuter (moderator)
Sympathieke film, maar ik had er meer van verwacht.
Daarnaast zit de film vol met stereotype karakters: de macho, het mietje, de hoer en de pater. Het ligt er allemaal wat te dik bovenop.
Het mediterrane en gemoedelijke sfeertje vergoedt veel.
Ik kom op 3 sterren uit. Niets meer, niets minder...

avatar van narva77
Hmm jammer hoor. Maar wel gelijk het plaatje veranderen...

kappeuter (moderator)
Ik vond de film niet slecht hoor. Dit is de originele poster. De vorige was een Amerikaanse poster met in grote letters: 'charming comedy'. brrr

avatar van narva77
Een 3 is een voldoende ja, maar toch vind ik het jammer. Het is een lichte film, maar met een zware boodschap (zoals een gebruiker op IMDB zegt). Maar weinig oorlogsfilms gezien die zo'n lekkere sfeer hebben.
Dit plaatje vind ik ook wel mooi hoor...

narva77 schreef:
Het is een lichte film, maar met een zware boodschap.

Hmmm.. Wat is volgens jou dan die zware boodschap ? Ik kan er me vaag iets bij voorstellen.

avatar van narva77
Nouja, zware boodschap misschien niet, maar toch wel een relatief zwaar onderwerp; het blijft een film over Italiaanse soldaten in WO2.
Wellicht zit de boodschap in het gegeven dat de soldaten zich af beginnen te keren tegen het fascistische regime, of in de vriendschappelijke banden die ontstaan met de Griekse eilandbewoners, terwijl zij eigenlijk de tegenstanders zouden moeten zijn...

Verrek, zo heb ik er zelf ook nog nooit over nagedacht. Thanks Kap

vandaag gekocht voor 5,99 (-10% met free id) bij de FRS.

wat mij betreft had de film 10 minuten eerder kunnen ophouden. jammer, toch nog een dikke 3.5*

avatar van Redlop
kappeuter schreef:
...

Ja...het was meer een klucht. Leuke luchtige film, maar een oscar is wel erg rijkelijk beloond. 3*

avatar van jassonn
Vond het wat te lang duren voor de film opgang kwam,pas toen de bewoners zich lieten zien gebeurde er wat.Verders een leuke luchtige komedie (verwacht geen lachfilm).3,5 *

Vermakelijk filmpje, maar van een oscarwinnende film mag je toch meer verwachten. 3*

avatar van Xenophon
Leuk, lekker tussendoor.
Een feelgood-oorlogsfilm, volgens mij had ik dat genre nog niet gehad

ja, lekker relaxed met de nodige humor... ik kom altijd tot rust als ik deze DVD bekijk. Heerlijke griekse muziek, waar toch wat spanning van uit gaat op sommige momenten. Ik vind de scene met die piloot om van te smullen: als hij na het mankement iets uit zijn vliegtuigmotor overhoudt en dat achteloos weggooit met de opmerking: "ze stoppen er te veel in.."
mijn top 10 !

Sympathieke film.

avatar van chiquita
Bij FRS voor EUR 2,99!

Bedankt voor de tip, lijkt me best oke.

Genoten van film. Prachtig gefilmd. Verhaal is slap, maar leuk genoeg om geamuseerd te worden. Humor dito met mediterane touch. Een 3,5

Grote tip, dit 'verloren' (op een oscar na dan) werkje. Ontzettend komische en sympathieke film. Mooi gefilmd (bij vlagen), leuk gespeeld, veel grappige momenten en een sterk script. Gaat dit zien! 4,5 sterren.

avatar van delin
kappeuter schreef:
Sympathieke film, doch ik had er meer van verwacht. Grootste minpunt: de humor vind ik wat dommig. Zorgde bij mij hooguit af en toe voor een glimlach.
Het mediterrane en gemoedelijke sfeertje vergoedt veel. Ik kom op 3 sterren uit. Niet meer, niet minder...

Volgens mij zijn die typetjes met een dikke knipoog, en tegelijkertijd ook niet eens zo overdreven. Ik vond het een heel sympathieke film; niets pretentieus, maar ondertussen inderdaad een film die blijft hangen, met name door de mysterieuze sfeer.

avatar van maxcomthrilla
De fotografie in deze film voelt extreem cheap aan. Geen mooie plaatjes ala Lucia y el Sexo, Beau Travail of Respiro.

Wat rest is een verhaal wat aardig had kunnen zijn, maar wat steeds meer uitdraait op, een van elke vorm van spanning ontnomen verhaal. De vermenging met de plaatselijke bevolking biedt op multicultureel vlak nauwelijks opzienbarende ontmoetingen of stof om humor op te rakelen. De prestigestrijd om de vrouwen schoot mij ook compleet in het verkeerde keelgat, met als dramatisch dieptepunt het moment dat een soldaat zijn kameraden beschoot. Al was men gesneuveld bij bosjes, ik zou er geen moment om gemaald hebben.

Een vreselijk lomp verhaal, met stereotype karakters in plaats van een dromerig of avontuurlijk relaas. De muziek was ook al niet om aan te horen. Kleine 2,5*

Aardige komedie, maar naar mijn mening geen oscar waard.

Welke film had hem dan moeten winnen?

mister blonde schreef:
Welke film had hem dan moeten winnen?

De Zweedse film "Oxen" van Sven Nyqvist met Stellan Skarsgård, Max van Sydow en Liv Ullmann vind ik persoonlijk een mooiere film. "Mediterraneo" is met zijn humor en prachtige plaatjes zeker niet onaardig, maar naar mijn bescheiden mening was de oscar destijds overdreven. Gewoon een kwestie van smaak, denk ik.

avatar van Boenga
Het eerste half uur - zonder de eilandbewoners - is een behoorlijk saaie bedoening. Daarna maken de sfeer, de locatie en de beelden er een gezellig warme bedoening van. Met de acteurs kan ik ook al best leven. Maar of een zo dun verhaal een Oscar verdient..., dat lijkt me toch wel twijfelachtig...

avatar van Spetie
Ik vond het wel aangenaam kijkvoer. Stiekem had ik wel gehoopt op wat meer, maar dat zat er niet in. Het begint allemaal wat langzaam en voor het verhaal echt op stoom is, zijn we al een tijdje verder.

Dan ontspant zich wel iets aardigs. Vooral de sfeer is erg lekker, waarbij ik mezelf soms echt op een leuk vakantie eiland waande. De humor en de personages zijn niet slecht, maar blijven soms wel wat achter en werken niet altijd even goed.

Maar verder wel een luchtig en sympathiek stuk. Nooit echt hoogstaand, maar leuk genoeg om je anderhalf uur voldoende mee te vermaken.

avatar van Flavio
Matige film die in 1992 o.a. Raise The Red Lantern aftroefde bij de Oscars. De karakters zijn eigenlijk best vervelend, en grappig vond ik het zelden. Het thema van de film was ook een beetje vreemd: het waren kennelijk toch vooral aardige jongens die Italianen, die Griekenland binnenvielen en bezetten. Beetje voetballen en flirten met de meisjes- de Grieken vonden het best want liever de Italianen dan de Duitsers over de vloer. Ik ben niet zo op de hoogte van Grieks-Italiaanse sentimenten maar ik vond het maar vaag.