The Hellstrom Chronicle (1971)

Documentaire / Drama

geregisseerd door Walon Green en Ed Spiegel
met Lawrence Pressman

Professor Hellstrom (Lawrence Pressman), een beroemd insectkundige, is zo geschokt door de woestheid en wreedheid die hij observeert in de wereld van de roofinsecten, dat hij deze "documentaire" filmt om de mensheid te waarschuwen voor de gevaren hiervan. Hij laat onder andere beelden zien van twee mierenkolonies die met elkaar in oorlog raken en brengt de cannibalistische praktijken van de bidsprinkhaan in beeld.

avatar van Gish
Fascinerend en bij vlagen angstaanjagend.
ZIEN !

Winnaar Oscar beste documentaire 1972.

Wisselvallig. De beelden van de natuur zijn prachtig en inderdaad bij vlagen angstaanjagend. Het gezever van meneer Hellstrom (acteur Lawrence Pressman) is nog te doen wanneer hij niet in beeld is. Helaas staat hij vaak on screen gewichtig en quasi-sinister te doen. Maf Mondo-sfeertje, een soort Faces of Death meets Attenborough.

De score van Lalo Schifrin is dan wel weer erg fijn. Musique Concrete, beetje jazz, psychedelica... deed denken aan soundtrack van Planet Sauvage; niet toevallig ook rond die tijd gefabriceerd.