• 11.007 nieuwsartikelen
  • 9.003.523 stemmen

The Hellstrom Chronicle (1971)

Documentaire / Drama | 90 minuten

Genre: Documentaire / Drama

Geregisseerd door: Walon Green en Ed Spiegel

Met onder meer: Lawrence Pressman

IMDb beoordeling: 7,4 (954)

Gesproken taal: Engels

Plot The Hellstrom Chronicle

"Shocking. Beautiful. Brilliant. Sensual. Deadly...and in the end, only they will survive."

Professor Hellstrom (Lawrence Pressman), een beroemd insectkundige, is zo geschokt door de woestheid en wreedheid die hij observeert in de wereld van de roofinsecten, dat hij deze "documentaire" filmt om de mensheid te waarschuwen voor de gevaren hiervan. Hij laat onder andere beelden zien van twee mierenkolonies die met elkaar in oorlog raken en brengt de cannibalistische praktijken van de bidsprinkhaan in beeld.

logo tmdbimage

Dr. Nils Hellstrom

avatar van Gish

Gish

Fascinerend en bij vlagen angstaanjagend.

ZIEN !

avatar van ichi

ichi

Winnaar Oscar beste documentaire 1972.

Wisselvallig. De beelden van de natuur zijn prachtig en inderdaad bij vlagen angstaanjagend. Het gezever van meneer Hellstrom (acteur Lawrence Pressman) is nog te doen wanneer hij niet in beeld is. Helaas staat hij vaak on screen gewichtig en quasi-sinister te doen. Maf Mondo-sfeertje, een soort Faces of Death meets Attenborough.

De score van Lalo Schifrin is dan wel weer erg fijn. Musique Concrete, beetje jazz, psychedelica... deed denken aan soundtrack van Planet Sauvage; niet toevallig ook rond die tijd gefabriceerd.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een mooie harde natuurfilm over het leven van insecten. Als je die wezentjes van erg dichtbij ziet, zijn het regelrechte monsters. Dat heeft Paul Verhoeven later ook goed gezien. Knap hoe men ook al begin de jaren 70 op technisch al zo vooruit was. Bij mijn weten was de kleurentelevisie nog maar net uitgevonden.

Fascinerend is het hoe men voornamelijk het leven van de mier onder de aandacht brengt. Verbijsterd was ik toen ze grote prooien te grazen namen zoals reptielen. Maar ook de bijen lieten zich niet onbetuigd in de film. De macht van het getal waarschijnlijk. Fijn ook die verwijzingen naar films met giant bugs (en zelfs mieren van normale grootte).

Jammer voor mij ook dat die kerel te pas en te onpas in beeld loopt. Laat toch gewoon de beelden spreken?