Genre: Thriller / Horror
Speelduur: 92 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Angela Bettis
Met onder meer: Lucky McKee, Kristen Bell en Nectar Rose
IMDb beoordeling: 5,4 (1.458)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Roman
"Sometimes Death Is Not So Natural"
Roman is gekweld door zijn collega's en gevangen genomen in een leven van saaiheid. Roman's enige genoegdoening is zijn obsessie om de beeldschone buurvrouw (Kristen Bell) te begluren. Maar het wordt ingewikkelder als een andere excentrieke buurvrouw (Nectar Rose) Roman betrapt en de kans krijgt om in zijn wereld binnen te dringen.
Externe links
Acteurs en actrices
Video's en trailers
Reviews & comments
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Angela Bettis bekend als actrice van de film MAY uit 2002. Lucky McKee was de regisseur van MAY. En mischien word Nectar Rose de nieuwe MAY
Efin, ik ben benieuwd naar deze film omdat ik MAY ook een degelijke film vond.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Roman is een product van de combinatie Angela Bettis & Lucky McKee, die ook eerder verantwoordelijk waren voor May (en later ook Masters of Horror: Sick Girl). McKee regiseerde In May Bettis als de titelfiguur. In Roman draaien ze de rollen om. Bettis maakt hier haar debuut op de regiestoel.
Net als May is dit geen pure horror, maar eerder een tragedie met fantastische (groteske) elementen. Het bevindt zich in de gezelschap van films, die hun thematische metaforen letterlijk uitvergroten. We kennen allemaal de klassieker waarin de paranoia en vervreemding de vrouw in verwachting overnemen. Deze angst voor de verandering, wat in haar buik zit, wordt uitvergroot tot duivelse proporties. De duivel is immers er zelf voor verantwoordelijk.
Hetzelfde kenmerkt een film als Roman, die niet puur voor oppervlakkige shock gaat. Het is een geleidelijke, onderhuids proces dat aan het eind alle kaarten op tafel gooit en ons de horror maar laat verwerken. Want buiten de fantastische details blijft het gruwelijk realistisch (iets wat ook jou kan overkomen).
De film volgt de eenzame Roman, die een motelcomplex bewoont a la Psycho en Identity. Zo'n typisch Amerikaanse low-rent en lage onderhoud kamertje met een altijd aanwezige opzichter. Alleen is de opzichter hier geen Norman Bates, maar een afwezige dikzak die 24 uur per dag porno bekijkt in Dolby Surround. Maar dat terzijde.
Roman vult zijn dagen met zwijgzaam werken en thuis een biertje drinken en naar zijn denkbeeldige televisie kijken, die hij op zijn muur heeft getekend. Als er een mooi meisje in het complex komt wonen, heeft hij nu ook iets anders om naar te kijken.
Tot zijn geluk krijgen ze contact, maar het is het gebrek aan sociale intelligentie dat Roman dat onheil brengt. Wat volgt is een morbide situatie waaruit, verrassend genoeg, Roman opbloeit. Hij kruipt uit zijn schulp en wordt socialer naar zijn collega's.
Het einde is een mooi voorbeeld van poetic justice (of, de cirkel is rond) die je niet ziet aankomen. Roman's karakter heeft namelijk dankzij zijn groei (en ondanks zijn afwijkingen) onze sympathie gewonnen en doordat hij (waarschijnlijk voor het eerst) zijn werkelijke gevoelens uit, leidt hij zijn ondergang in.
Zijn keuze om geluk toe te laten brengt, als het ware, zijn ongeluk.
De film krijgt geen volle mep omdat hij vrij lelijk is gefilmd. De locatiekeus is vrij beperkt, maar het had best gecompenseerd mogen worden met een variatie van camerastandpunten. Nu is het vooral monotoon.
Het is geschoten in DV, maar helaas is de belichting ondermaats is, waardoor het grafisch overkomt als de vele low-budget schlocks waar de STV-markt zo vol van is.
Maar verkijk je niet. Roman is narratief superieur.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Geschreven door Lucky McKee, geregisseerd door Bettis en wederom McKee in de hoofdrol. Ik had gedacht dat Bettis voor haar debuutfilm het verhaal zelf had willen leveren, vraag me niet waarom. En achteraf had ik veel liever gehad dat ze de regie aan McKee had overgelaten en zelf naast Kristen Bell had geschitterd in plaats van de in vergelijking weinigzeggende Nectar Rose...
Uiteindelijk is het doorbijten wel de moeite waard, want zoals ToNe al aangaf, zit er echt wel wat moois verstopt in het narratief. Ook is zit er een leuke animatie in verwerkt die na afloop in zijn geheel nog even wordt getoond, en ook audio/visueel zitten er wel leuke dingetjes in, hier en daar. Maar verder is het veel te lang uitgesponnen, en wordt het bijgevolg enigszins een rommeltje - maar dan nog wel met het sterke tegenwicht van de grotendeels sterke ontwikkeling (en clou!) van het verhaal.
2,5* zou ik in eerste instantie zeggen, maar met zo'n einde haal ik mijn hand over het hart: 3,0*.
Onderhond
-
- 87348 berichten
- 12252 stemmen
Leuk.
McKee en Bettis zijn wel een goeie combinatie, al draaien ze deze keer dan de rollen om. Bettis in de regisseursstoel, McKee voor de camera. Het voelt wat onwennig aan, zeker in het begin, maar het staat gek genoeg niet echt in de weg van het geheel.
McKee is geen superacteur maar weet z'n personage toch aardig vorm te geven. Bettis worstelt met de wat goedkope look van de film maar komt er visueel toch een aantal keer aardig uit, vooral in de editing dan. Sounddesign werkt daar wel aan mee, zorgt vaak voor schrille contrasten binnen de film.
Een resem aan aparte personages, goede karakteruitwerking en een luguber thema zorgen ervoor dat het boeiend blijft. Eigenzinnige soundtrack ook, al ligt het misschien iets teveel in dezelfde lijn. Had over de gehele lijn wel iets sterker gemogen vond ik.
Boeiende film dus, er is zeker ruimte voor verbetering, misschien kan Bettis laten zien in The ABCs of Death dat ze ondertussen wat gegroeid is. Vond het in ieder geval een leuk experiment dat zeker een vervolg verdient. Duidelijk McKee werk, maar dan wat experimenteler benaderd.
3.5*
Shadowed
-
- 9514 berichten
- 5813 stemmen
Oei.
McKee en Bettis draaien de rollen om, maar als je het mij vraagt mogen ze na het maken van Roman die rollen nog een keer omwisselen. Roman wil maar wat te graag May zijn (een film die ik ook niet geweldig vond) maar faalt hierin behoorlijk. Bijzonder eigenlijk dat ze voor zo'n goedkope aanpak hebben gekozen, want de mensen die hier achter (en voor) de schermen staan zijn toch wel redelijke namen binnen het genre.
Deze film voelt aan alsof ik het zelf nog kan maken, en dat is zeker geen compliment. Soms kan een goedkope uitwerking uitstekend werken en echt wat toevoegen, maar deze film kan dat niet. Roman is een oersaaie en ronduit potsierlijke film die nergens maar een beetje indruk weet te maken. Het leukste dat je voor het grootste gedeelte zal gaan aanschouwen is het feit dat er een regisseur de hoofdrol speelt. Verder is er namelijk niet zo veel.
Visueel is het spuuglelijk. Simpel camerawerk, afschuwelijke belichting en een traag en sfeerloos verloop. De soundtrack probeert het allemaal op hopeloze wijze apart en sfeervol te maken, maar faalt hier behoorlijk in. Het verloop is saai en de motieven onduidelijk. Dat zal wel de bedoeling zijn geweest, maar ik vond de film dusdanig niet-effectief dat het allemaal maar storend overkwam, en dus niks wist toe te voegen.
Acteerwerk is nog te doen maar vanwege de aanpak valt overacting al snel op. Daarnaast was Bettis beter in May als de weirde hoofdrol, McKee doet een aardige poging maar weet zijn aparte verschijning niet zo heel veel mee te geven. Met enkel awkward zijn kom je er niet. Beetje simpele invulling, en aangezien er ook niet zo veel mee gedaan wordt valt het nog iets extra op.
Het was een film waar ik bijna niet doorheen kwam. Toen ik op een gegeven moment dacht dat ik nog een klein kwartiertje hoefde te zien stonden er nog 45 minuten op de klok. Zo komt het als resultaat al snel vermoeiend over. Het enige dat ik eigenlijk nog serieus leuk vond was het einde, die de film met een 0,5* naar boven trekt. Verder vond ik dit een talentloze film zonder passie. Vermoeiend, vervelend, simplistisch. Ik zou zeggen: overslaan.
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Vacature! Ben jij de bevlogen redacteur die wij zoeken voor MovieMeter?
Deze Disney+-series worden op dit moment het meest bekeken
Christopher Nolan werkt aan nieuwe film en wil Matt Damon in de hoofdrol
Bekijk ook
Letters to God
Drama / Familie, 2010
39 reacties
La Morte Ha Fatto l'Uovo
Thriller / Komedie, 1968
15 reacties
American Teen
Documentaire, 2008
11 reacties
The Eclipse
Drama / Romantiek, 2009
16 reacties
The Living
Drama / Thriller, 2014
18 reacties
Above Suspicion
Thriller / Drama, 1995
6 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.