Somebody Up There Likes Me (1956)

geregisseerd door Robert Wise
met Paul Newman, Pier Angeli en Everett Sloane

Verfilming van de autobiografie van Rocky Graziano, die de criminaliteit ingaat en in de gevangenis beland, waarna zijn pogingen om een nieuw leven te beginnen worden ondermijnd door de dienstplicht. Hij ontdekt dat hij met boksen snel geld kan verdienen en groeit uit tot een bokslegende.

Prachtige boksfilm over het leven van Rocky Graziano, die zich opwerkte van onhandelbaar straatschoffie tot wereldkampioen bokser, en waarbij zijn criminele verleden hem blijft achtervolgen. Een mooi verhaal met een uitstekende opbouw verveeld geen moment en heeft zeker niks aan kracht ingeboet. Paul Newman overtuigt in de titelrol ook tijdens de boksscenes, die overigens mooi gefilmd zijn. Let ook even op Steve McQueen aan het begin van de film als een member of the gang.

avatar van Metalfist
I never should have left the lingerie business. I was the happiest man in women's underwear

Ik had al vaker gehoord dat Somebody Up There Likes Me als blauwdruk fungeerde voor films zoals de Rocky films van Sylvester Stallone en Raging Bull met Robert de Niro. Ik had alleen nog nooit de kans gehad om de film te pakken te krijgen. Gelukkig bestaat er zoiets als TCM die dit soort vergeten meesterwerkjes (de film heeft nog geen 70 stemmen!) uitzenden dus een paar dagen geleden opgenomen en vanmiddag opgezet.

De eerste minuten had ik echter wel schrik dat er een verkeerde film werd uitgezonden want de titeltrack die wordt gezongen door Perry Como voelt werkelijk verschrikkelijk ongepast aan. Het was pas wanneer ik de naam van Paul Newman zag verschijnen dat ik gerustgesteld werd dat ik toch de juiste film te pakken had. Als we de openingszin van Rocky Graziano moeten geloven is deze verfilming een perfecte weergave van de werkelijkheid, althans toch zoals Graziano ze zich herinnert en heeft neergeschreven in zijn biografie want ik heb het vermoeden dat een bokser er al wel eens naast kan slaan (no pun intended) door de veelvuldige toeken tegen hun hoofd. Soit, of de film waarheidsgetrouw is dat laat ik in het midden maar dit voelt op zich wel geloofwaardig aan. Graziano schuwt zijn criminele verleden niet en legt de vele diefstallen, de problemen met autoriteit en dergelijke open en bloot op tafel. Ook als persoon zelf gaat hij bijzonder weinig uit de weg en wordt het duidelijk dat het toch geen al te makkelijk iemand was.

De film staat vooral bekend om zijn acteurs. Ten eerste was het de bedoeling dat James Dean eigenlijk de titelrol van Rocky Graziano ging vertolken maar wegens het fatale auto ongeluk was daar geen sprake meer van. Hierdoor kwam de rol in handen van Paul Newman (dit tot ongenoegen van sommige mensen in de productie die het kunnen van Newman nog niet zagen, zijn eerste rol in The Silver Chalice was ook niet zo'n succes) en die doet dit magistraal. Vergeet de Niro in Raging Bull, Newman is de enige echte boksacteur. Mocht James Dean nog hebben geleefd, dan had hij hier herenigd geweest met Sal Mineo. De jonge acteur die de pannen van het dak speelde in Rebel Without a Cause neemt hier een kleine bijrol op zich en doet dat wederom met verve. Zonde dat hij zo vroeg gestorven is, hij had vast en zeker nog wat in zijn mars. Robert Wise heeft hier trouwens een interessante debuterende cast bijeen gesprokkeld. Zo is dit het eerste rolletje voor Steve McQueen als één van de bendeleden (degene die nogal graag met een mes loopt te zwaaien) maar ook voor Angela Cartwright, Dean Jones en Frank Campanella was dit een eerste filmrol. Robert Duvall loopt ook nog ergens rond als een MP maar die heb ik blijkbaar gemist. Geslaagde bijrol trouwens voor Pier Angeli die als vrouw van Rocky er in slaagt om niet weggespeeld te worden door het acteertalent dat Newman toen al was.

Geslaagde boksfilm die precies nogal redelijk moeilijk te vinden is. Op DVD ben ik hem in ieder geval nog nooit tegengekomen maar dit is in ieder geval een interessante curiositeit vanwege een uitstekende jonge Newman en een debuterende Steve McQueen. Maar naast al dit is Somebody Up There Likes Me gewoon een degelijke film zoals ze vandaag de dag niet meer gemaakt worden.