Anna Boleyn (1920)

Alternatieve titel: Deception

Duitsland
100 minuten / 118 minuten (dvd-uitgave)

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Henny Porten, Emil Jannings en Paul Hartmann

Anne Boleyn (Porten) is begeerd door Koning Hendrik VIII (Jannings), wanneer hij Koningin Catharina beu is. De wet vereist echter een opvolger op de troon, maar Catharina kon daar niet voor zorgen. Tegen de wensen van de paus in, scheidt Henry van Catharina en richt de Kerk van Engeland op. Sir Henry Norris (Hartmann) is haar jaloerse vriend, die vertrekt wanneer hij Anne verdenkt van een relatie met de koning. Als Koning Hendrik hoort van het kind dat Anne draagt, later bekend als Koningin Elizabeth, verlaat hij haar voor Lady Seymour.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nogal lang deze Biografie. Lubitsch kon zijn bekende humorvolle 'touch' er moeilijk in kwijt zo las ik en dat klopt zeker voor het tweede deel van de film als het verhaal van Hendrik VIII (een komische rol van een als vanouds schmierende Jannings) en zijn zoveelste vrouw meer en meer op gang komt en afwikkelt naar een onontkoombaar einde. Het begin van de film met een hoop kolder is eigenlijk het beste.

Ook deze film is gerestaureerd en geheel getint, net als Sumurun van Lubitsch uit hetzelfde jaar.