Son of Fury: The Story of Benjamin Blake (1942)

Alternatieve titel: The Story of Benjamin Blake

Avontuur

geregisseerd door John Cromwell
met Tyrone Power, Gene Tierney en George Sanders

Sir Arthur Blake heeft een geërfde titel en land van zijn broer. Zijn neef Benjamin werkt voor hem als lijfeigene. Blake gelooft, dat zijn neef in een buitenechtelijke relatie is geboren en hij daarom geen aanspraak kan doen op de erfenis. Uiteindelijk komt Benjamin tegen zijn oom in opstand en gaat er op uit om te proberen zijn fortuin op te eisen. Dit stelt hem in staat om terug te komen en te bewijzen, dat hij rechtmatig erfgenaam is van het landgoed.

veron35
Ze hebben het over deze film in Wonder Boys.

avatar van BASWAS
DVD voor 7,50 bij Fame gekocht om de namen van de acteurs Gene Tierney, George Sanders en als aardige derde Tyrone Power. De acteurs vielen niks tegen in een zwaar romantische verhaal dat uit een spannend jongensboek lijkt te komen. Het doet een beetje denken aan De Rode Pimpernel of De graaf van Monte Christo. Aardig vermaak, maar soms over de top en andere gebreken.

Wel is het genieten van Gene Tierney als een inlandse schone op een eiland in de Stille Zuidzee. Ze kan heel leuk met haar heupen wiegen. En voor George Sanders zijn spel, in deze film als valsaard in adellijke kringen, ga ik ook steeds meer waardering krijgen.

avatar van Dogie_Hogan
Wat een "coincidence": beide dames uit deze film zijn privé in, op z'n zachts gezegd, behoorlijk in de problemen geweest. Gene Tierney is alom bekend, maar dus ook Francis Farmer: haar trieste levensloop.
Kijk je toch anders naar de film.

avatar van BASWAS
De grungeband Nirvana heeft zelfs een song aan Frances Farmer gewijd. Tekst.

avatar van matthijs_013
Zwaar romantisch verhaal? Ik denk dat ik dan een andere film heb gezien. Ik vond dat namelijk reuze meevallen. Het was een geweldige avonturenfilm voor zowel jong als oud.
Het verhaal was erg leuk en erg typerend voor zijn gènre. Dit is eigenlijk hoe alle avonturenfilms zouden moeten zijn: Een held, een slechterik en een prachtige Gene Tierney (die veel te weinig in beeld komt, overigens).
Dit is mijn derde film met Tyrone Power deze week en hij begint steeds meer weg te hebben van o.a. George Clooney. Hij is erg goed in dit gènre, maar Errol Flynn zal wat mij betreft altijd de #1 avonturenheld blijven.
Son of Fury is een film die ik talloze keren zou kunnen zien, op dat lachwekkende gevecht aan het einde na.

avatar van trebremmit
Op de dvd hoes van fox stond dat dit een kleurenfilm was, het was dus wel een beetje een tegevaller dat het zwart-wit was.
Matige avonturenfilm met George Sanders die er als enige bovenuit steekt.

Remake

Ouderwetse avonturenfilm. Je moet daar niet te veel bij nadenken, maar de film gewoon over je heen laten komen als een spannend jongensboek. Tyrone Power belandt eerst in de armen van Frances Farmer en dan in die van Gene Tierney. Je kunt het beroerder treffen in het leven…
Jammer voor ons dat beide schonen maar een bescheiden rol hebben.