Ich Bin Meine Eigene Frau (1992)

Alternatieve titel: I Am My Own Woman

Duitsland
Documentaire / Drama

geregisseerd door Rosa von Praunheim
met Charlotte von Mahlsdorf, Jens Taschner en Ichgola Androgyn

Dit portret gaat over Lothar Berfelde die, geboren in 1928, de bewogen recente geschiedenis van Duitsland heeft beleefd vanuit de weinig comfortabele positie van transseksueel. Als vrouw gaat hij/zij door het leven als Charlotte von Mahlsdorf genoemd naar een plaatsje bij Berlijn.

avatar van Purmerend
Bijzonderheden: Vanwege zijn geaardheid heeft Berfelde ooit de naam Charlotte von Mahlsdorf aangenomen, naar een plaatsje bij Berlijn. Als een adellijke dame resideert Charlotte in een landhuis dat door haar eigenhandig van een bouwval in een paleis is veranderd, ingericht met een zelf aangelegde verzameling meubels en prullaria uit het laatste kwart van de negentiende eeuw, de zogenaamde Gründerzeit. Ongelukkigerwijs bevond het paleisje zich op het grondgebied van de DDR. Niet zonder problemen is het al die tijd het enige privé-museum in het voormalige 'arbeidersparadijs' geweest. Charlotte speelde een centrale rol in de onderdrukte homobeweging van de DDR en haar 'museum' fungeerde als een soort ondergrondse sociëteit. De val van de muur heeft Charlotte overigens niet alleen vrijheid gebracht, maar ook onoverkomelijke financiële problemen: haar paleis is ontdekt door de belastingdienst. Bovendien leerde zij op pijnlijke wijze het bestaan van extreem rechts kennen.
Von Praunheim brengt het leven van Charlotte chronologisch in beeld door middel van speelfilmfragmenten die worden afgewisseld met documentaire interviews met Charlotte. Twee acteurs spelen daarin de jonge en zeer jonge Charlotte; de echte Charlotte speelt zichzelf op gevorderde leeftijd.

bron

Purmerend schreef:

bron

Deze geschiedkundige, intrigerende, sterke en fascinerende drama documentaire bekeken. Helaas was de beeldkwaliteit net zo slecht als de poster op imdb.com. Ik heb begrepen dat de hoofdpersoon is gevlucht uit Duitsland (reden zie hierboven), nadat ze door deze film 'bekend' geworden was. Een interessant stuk (afgrijselijke) geschiedenis, dat ik niet kende