Antena (2004)

Alternatieve titel: Antenna

Japan

geregisseerd door Kazuyoshi Kumakiri
met Ryo Kase, Akemi Kobayashi en Ryûdô Uzaki

Wanneer nieuwsberichten opduiken over een meisje dat na negen jaar opnieuw is teruggevonden, worden oude wonden opgereten in het gezin van Yuichiro. Zijn zus, Marie, verdween namelijk ook op jonge leeftijd, en het gezin is dit nog steeds niet te boven. Langzaam verglijden ze in de waanzin, en wordt het mysterie van de verdwijning van Marie uit de doeken gedaan.

Er is op z'n minst gezegd wat vreemds aan de hand met deze film. Staat op IMDb als Hole In The Sky/Antenna/Hole In The Sky, maar volgens mij gaat het hier wel degelijk over een andere film. De poster hier is duidelijk van Antenna (pas er maar een katakana chart bij), en de man op de poster is het hoofdpersonage. Echter het verhaal is compleet anders, en ook acteurs als Terajima zijn niet te zien in deze film. Volgens mij gaat het hier om twee verschillende films dus (Antenna enerzijds, en Hole In The Sky anderzijds). Maar echt bevestigingen kan ik het niet. Iemand die meer weet ?

Anyway, deze film heeft echt alles in huis om een weerzinwekkend vervelend drama te zijn, en is het tegen alle verwachtingen in niet. Het verhaaltje (over een gezin waar het dochtertje op jonge leeftijd verdween) zou de template kunnen zijn voor een zaterdagavondfilmpje, maar de uitwerking is bij momenten echt subliem.

Vooral het subplot met Naomi was indrukwekkend, zowal qua drama als cinematografie. Prachtige shots, lang uitgesponnen en intense scenes. Elke seconde was echt genieten. Jammer een beetje dat sommige delen wat traag waren, en niet zo goed uit de verf kwamen als de rest. Ook de semirealiteit/droombeelden die de film gebrukt zijn nogal ontypisch in dit soort dramas (ik denk dan aan het einde, waar ik plots even verdwaald was), maar ik kan het enkel toejuichen.

Goeie film, zeker een aanrader, alleen enkele mindere stukjes houden de score op 4*.

avatar van danuz
Prachtfilm. Na gisteren het geweldige Trouble Every Day te hebben gezien, is het vandaag wéér raak. Eindelijk zie ik weer eens films die me echt verbazen (in positieve zin).

De film balanceert op het randje van drama en horror, maar weet de gehele duur net aan de goede kant te blijven (dat van drama dus). Wat overblijft is een prachtige geschoten Japans drama dat zowel ontroerend als schrikwekkend is.

Visueel is dit wat mij betreft echt een meesterwerk, zoals sommige shots met scherptediepte spelen, om in te lijsten. De film is geheuld in donkergrijze en bruine tinten, wat me in de verte aan Vital deed denken. De geluidstrack is eveneens op sommige punten fenomenaal. Wanneer Yuichiro bij Naomi op schoot ligt te huilen borrelen langzaam flarden ruis en water op. Het blijft echter op een onderbewust niveau om soms ineens naar voren te schieten. Geweldig.

De film bevat meerdere echt goede scènes, waar je totaal in de film wordt gezogen. Die met Naomi zijn toch wel de hoogtepunten. De droomscène aan het einde (waar Yuichiro Naomi verdrinkt) kwam wat vreemd over, of dit goed of slecht is weet ik zo net nog niet. Op dit soort punten blijft de film echt precies balanceren op briljant en bijna fout.
Maar over het geheel blijft dat onderhuidse gevoel van verdriet, frustratie en pijn boven. Wat mij betreft één van de beste films die ik de afgelopen tijd zag. Het is dat ik zo moeilijk doe over 5* geven, maar dit is toch wel een kanshebber. Voor nu 4,5*. Hopelijk bevalt hij me bij herkijk weer zo en droogt hij dan niet naar de verkeerde kant op.

avatar van danuz
Onderhond schreef:

Dit is precies waar ik op uitkom. Gelukkig ben ik niet gek en heeft iemand anders het ook opgemerkt Erg vreemd ja. Er is dus echt géén informatie over deze film te vinden.

Edit:

Ik heb wat meer info gezocht en kwam dit tegen:

I was confused as hell about the relationship between "Antenna" and "Hole in the Sky", but after seeing Antenna and actually getting the chance to briefly chat with Kazuyoshi Kumakiri after the screening, I think I finally understand:

"Antenna" is this film:

"The story of Yuichiro (Kase Ryo), a graduate student "researching" the philosophical aspects of his experiences at S&M clubs. Yuichiro is haunted by an event from his past that he cannot shake - the disappearance of his younger sister 15 years ago."

It's Kumakiri's third film, and as far as I know has nothing to do with Susumu Terajima.

Terajima did star (I believe) in Kumakiri's second film, "Hole in the Sky", which seems to be nigh impossible to find anywhere. As far as I can tell, IMDB is has somehow made the mistake of merging the two together, and other websites have followed that mistake.

Kumakiri-san also mentioned an upcoming film called Seishun Kinzoku Batoru (Youth Metal Battle ?) and that his next film was a follow-up to "Hole in the Sky"...not sure if those are one in the same or two separate films.

So, in summary:
Antenna: Ryo Kase, S&M, disappeared sister, good, 3rd film
Hole in the Sky: Susumu Terajima, 2nd film, don't know anyone that's seen it

Bron

Midnight Eye heeft het op hun site over Sora no Ana en doelt daarmee ook op de film met Terijama, gemaakt door Kazuyoshi Kumakiri (zelfde maker dus).

De titel van de film lijkt me dus puur Antenna en niet Sora no Ana oftewel Hole in the Sky.

Niet dat deze zoektocht naar juiste titel iemand wat boeit, maargoed

avatar van NKyou
En zo mogen er meer van worden gemaakt.

Lastig te omschrijven hoe dit familiedrama 'op zijn Japans' onwijs mooi wordt uitgewerkt. Alles werkte gewoon en dat is erg fijn.

Van het begin tot het prachtige einde weet Antenna op een vrij surrealistische, maar heel erg aardse manier het verlies en de pijn te vertellen. Shot waarin je Kase zich voor de eerste keer in zichzelf ziet snijden is van grote schoonheid, zo subtiel en zo pijnlijk. De fotografie is gedurende de hele film fantastisch, en zeker in dat shot.

Kon niet anders dan vrijwel de hele film aan Koreeda te denken. Kumakiri weet op een zelfde rustige wijze hetzelfde soort moeilijke thema aan te snijden van groot verlies. Wellicht is Koreeda iets subtieler en gewoner in zijn verhaalstijl, maar het weet op eenzelfde manier te overtuigen. Aanrader dus in ieder geval voor de Koreeda-fans.

Was meteen benieuwd naar ander werk van deze regisseur, maar derest lijkt me echt waardeloos, op Sora no Ana misschien na . Zit ik fout?

Volle score, voor nu in ieder geval...

avatar van Bas17
Een impuls aankoop, maar zeker geen spijt van.

Wat een prachtige film, in het begin dacht ik een beetje moeite te gaan hebben met het acteerwerk van het kleine broertje, maar bleek zeer goed mee te vallen. Geweldige beelden, de badscenes, de scenes bij het meertje van boven zijn echt prachtig. Samen met de vreemde gebeurtenissen liet me dit zeer snel in de film komen.

De film heeft een aantal zeer spannende momenten en de kijker zelf heeft nog genoeg te interpreteren over. De prachtige, soms mysterieuze scenes zullen me nog lang bijblijven. Het laatste deel van de film zat ik serieus met kippenvel te kijken (ook door de prachtige muziek).

Ik geef de film voorlopig 5* en ga eens kijken hoe goed deze blijft hangen.

avatar van kinjutsu
danuz schreef:

Helemaal met je eens, en inderdaad, bij die scene dacht ik ook even "Kan dit eigenlijk wel?". Maar uiteindelijk snap ik wel waarom de scene erin zit en waar hij toe dient.

De film is op visueel niveau echt subliem. Mooie natuurshots en regelmatig even een mooi shot van boven, dat deed het erg goed.
De mooiste shots vond ik ook terug bij de Naomi-scenes, met name hoe op een gegeven moment Yuichiro naakt samen met Naomi in beeld werden gebracht.

avatar van Goldenskull
Mwah, stuk minder enthousiast dan de meesten hier.

Visueel aardig, maar ook niet meer dan dat, zo indrukwekkend vond ik het nou ook weer niet. De uitwerking van het verhaal is wel nog best aardig, waardoor het in ieder geval niet begon te vervelen, maar de aparte therapie die Yuichiro volgt, vond ik tot de laatste paar (mooie) shots ook niet zo boeiend.

Redelijk wel, maar vooral omdat de personages me niet zo konden boeien en ik de pracht niet zo heb meegekregen, een enigszins tegenvallende 3*.

Is dit nog ergens te koop, behalve de (nogal dure) versie op Yesasia.com?