Mare Nero (2006)

Italië / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Roberta Torre
met Luigi Lo Cascio, Anna Mouglalis en Maurizio Donadoni

In Napels wordt er een lijk in de zee gevonden. Het blijkt dat de overleden jonge vrouw een curieus leven heeft geleid. Wanneer een rechercheur zich met de zaak bezig houdt, raakt hij steeds meer geobsedeerd met de gewoontes van het slachtoffer. Deze obsessie zorgt voor problemen in zijn eigen relatie.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze neo-noir/poliziottesco met een score van Umebayashi die we ook kennen als huiscomponist van auteurs als Wong kar Wai ?
Ik noem het een neo-poliziottesco, maar dat is eigenlijk slechts om het een beetje op te leuken. In feite gaat het hier om een would be arthousedramatje waarin de regisseuse driftig citeert uit de gekende klassiekers van Lynch, Kubrick en de reeds genoemde WKW.
Het begint dus als een murder mystery over een hoertje dat afkomstig blijkt te zijn uit de hogere kringen en levert nog wat standaard poliziottesco random police violence op het bureau, maar het relatiedrama -aspect- een agentje met een duidelijk out of his leaugue vriendinnetje dat ook rgaag de hoer speelt, of dat vreest de held tenminste- heeft vrijwel meteen de overhand en uiteindelijk ontaardt het tot een soort ridicuul tweedehands psychothrillertje waarin we a la EWS van Kubrick decadente feestjes bezoeken, we ze a la Lynch zien vliegen in groteske SM scenes uit een nachtmerrie en de hele narratie wordt gedeconstrueerd, en a la WKW een klabak met liefdesverdriet door de grootstad bij nacht zien dolen met op de achtergrond de klanken van Umebayashi, die als gebruikelijk zeer fraai zijn.