Bilans Kwartalny (1975)

Alternatieve titels: A Woman's Decision | The Quarterly Balance

Polen

geregisseerd door Krzysztof Zanussi
met Maja Komorowska, Piotr Fronczewski en Marek Piwowski

Een boekhoudster van veertig leeft samen met haar man en schoolgaande zoon een stil en oninteressant leventje. Ze realiseert zich dat zij gauw overbodig zal worden als haar zoon wat ouder is en nu de relatie met haar man volledig is doodgebloed. Wanneer een verduistering op het kantoor waar ze werkt aan het licht komt, zorgt dat ervoor dat haar positie als manager aan het wankelen is. Ineens weet ze dat het leven veel meer dan deze sleur te bieden heeft. Via een klasgenote van vroeger komt ze in contact met Jacek. Ze begint alle mogelijkheden van het leven te overpeinzen en denkt aan een nieuwe start.

avatar van Plan 9
een aparte Poolse film uit de jaren zeventig. goed gespeeld en leuke scenario

avatar van LimeLou
Hoe heb je deze film kunnen kijken?

avatar van Baggerman
Wat een retro-duik in Jaren Zeventig Polen, zeg! Alleen daarom al erg bezienswaardig. Zoals Plan 9 al zegt: een goed scenario. De film verveeld niet en je wordt wel benieuwd hoe het zal gaan aflopen. Dat 'goed gespeeld' vond ik soms wat minder, maar ja...

Marta is wel een erg lief mens, die je onmiddellijk meer gunt dan het saaie grauwe leventje dat ze nu heeft. Een mooi open einde verder.