The Decline of Western Civilization 2: The Metal Years (1988)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Penelope Spheeris
met Steven Tyler, Joe Perry en Alice Cooper

In het vervolg op de documentaire The Decline of the Western Civilization (waar het om Punk ging), wordt de Heavy Metal scene van de midden jaren 80 getoond, inclusief het drank- en drugsmisbruik. Aan het woord komen onder andere Steven Tyler van Aerosmith, de leden van Kiss, Ozzy Osbourne en Lemmy van Motorhead.

avatar van yeyo
Toch nog een leuke documentaire die naast de alom bekende grootheden ook een paar minder bekende artiesten in de verf zet: Faster Pussycat, Vixen, W.A.S.P..

Het begint allemaal zeer vermakelijk aangezien de aandacht vooral ligt op de vele excessen binnen het milieu. Er worden riante uitspraken gemaakt over penislengtes, coke gebruik, mascara, etc..

Naar het einde toe wordt het toch redelijk eentonig en de docu is bovendien er onsamenhangend. De nihilistische, minimalistische visie van Megadeath op het einde is voor mij haast een voorbode waarom ik hedendaagse metal weinig kan appreciëren.

avatar van Bijdevaate11
wat eem stel losers, zitten hier ook tussen zeg:S

avatar van erik1677
Sjongejonge, ik ben een groot metalfan, en dan vooral van het zwaardere werk.
Maar wat kwamen hier een lading losers aan het woord.
Behalve Alice Cooper, Ozzy osbourne (ronduit supergrappig), dave mustaine en Chris holmes van W.a.s.p was ook supergrappig. In dat zwembad met zn moeder. Maar voor de rest, wat een bunch of eikels.
Weet meteen weer waarom ik niks met 80ies hair/glam metal heb

avatar van goongumpa
Tja, je moet er natuurlijk wel de humor van inzien. Ik vond het een heerlijke documentaire.

Wat een figuren komen er ook aan het woord zeg. Van Ozzy op z'n meest decadent, die Kiss-gitarist op een bed tussen 4 vrouwen en Chris Holmes in een zwembad bij z'n moeder, naar groupies, een zestigjarige pervert die 'sexy' rock 'n' roll danswedstrijden organiseert, naar een hoop niet-zo-getalenteerde bandjes die streven naar "intergalactic superstardom”. Vooral de band Odin is geniaal, met een leadzanger die een kontloze broek draagt, "to keep my scrotum sack cool".

Allemaal heel erg sleazy, fout en over-the-top, maar vermakelijk, zoals de glam-artiesten zelf. Ook visueel interessant uiteraard, die poedelkapsels, leren jasjes en geschminkte mannen .
De muziek, tja, grotendeels dertien-in-een-dozijn pop met luide gitaren, hoewel ik Ozzy, Alice Cooper en Motörhead wél schitterend vind. Megadeth op het laatste klonk ook niet slecht.

Ik zag ook het eerste deel van deze reeks, over L.A. punks anno 1978-'79, en hoewel ik die muziek meer waardeer (Black Flag, The Germs...) was deze docu veel fijner om te kijken.