Fu Zi (2006)

Hongkong
150 minuten / 121 minuten

geregisseerd door Patrick Tam
met Aaron Kwok, Charlie Yeung en Kelly Lin

Een voormalige playboy, die inderdaad betere tijden heeft gekend, heeft grote moeite om zelfs maar zijn gezin te onderhouden. Zijn vrouw is het moeizame bestaan zat en maakt zich op om een nieuw leven te beginnen. Slachtoffer van de liefdeloze verbintenis is het jonge zoontje. Aan hem de onmogelijke taak het gezin bijeen te houden.

avatar van Zavo
Clichématig, slecht geacteerd en veel te lang. 1,5*

avatar van J.T.O
Het verhaal is simpel, maar dat maakt niet veel uit, zolang het goed uitgewerkt is. Het bouwt zich goed op en een gegeven moment ben je toch wel benieuwd van wat er dan gaat gebeuren. In feite gebeurt er hier in deze film niet zoveel, maar door de editing lijkt het net of elke scene zo essentieel van belang is. Ook laat de film langzaam je eigen beeld schetsen van wat er gaat gebeuren. Een geslaagde film, ondanks een paar kleine onduidelijkheden in het verhaal

Overigens hoe Zavo opkomt dat het slecht geacteerd vind ik echt dikke onzin. Gezien van de hoeveelheid films dat je gezien hebt, zou ik niet zeggen dat je zomaar wat uit je nek praat, maar dit is verreweg gezien van slechte acteerwerk

3.5 sterren

avatar van Baggerman
Tjee! Met weinig verwachting deze film bekeken, maar het is een prima film! Af en toe zeer wrang neorealisme uit Hongkong.

Wat Zavo bedoeld begrijp ik ook totáál niet! Vooral Aaron Kwok speelt zeer goed als man die absoluut niet begrijpt waarom zijn vrouw hem wil verlaten. De kwaadheid, het onbegrip en het verdriet druipt van hem af. Ook dat jochie speelt alleszins slecht en je krijgt gaanderweg de film echt medelijden met de knul.

Het acteerwerk en het realistische plot zijn vooral de sterke punten van de film, alhoewel Tam me toch aan het einde van de film ook nog eens verblijdde met zeer fraaie plaatjes.

Vreemd trouwens: een Hongkongse, in Maleisië gedraaide film over Maleisiërs, maar met een crew volledig bestaand uit Hongkong-Chinezen!

Ik zie hier trouwens dat er ook nog een langere versie is? Nog een hele zit extra van een half uur? Voegt dat nog wat toe, weet iemand dat? Ik vond de film zó al heel aardig!

Degelijk.

Of de 30 extra minute in de lange versie wat toevoegen valt lastig te zeggen aangezien ik niet meteen weet wat er weggeknipt is, maar gezien dit qua kwaliteit een best egale film is lijkt me dat je niet zoveel mist.

Tam zet een redelijk drama neer, maar blijft iets teveel hangen in de tragiek van het verhaal. Het gaat allemaal wel érg slecht voor de hoofdpersonages, en na 140 minute van kwaad naar erger blijft er niet zoveel ruimte meer over om écht geraakt te worden, ondanks Tam's bemoedigende woorden aan het begin van de film.

Kwok speelt fij, ook Lin doet het goed. Het jongetje vond ik net iets minder, beetje het typische euvel wat betreft kindacteurs. Veel tempo zit er niet in, hoewel de film toch best een redelijk grote tijdspanne beschrijft. Het is veelal loom rondhangen om dan in korte snokken het plot vooruit te duwen.

Het had iets subtieler gemogen, uiteindelijk ook wat korter, al kan ik niet zeggen dat de lengte de film écht in de weg zat. Het voegt alleen niet zoveel toe, waardoor het een beetje zonde is van de tijd. Geen idee hoe dit zich verhoudt tot andere Tam's, misschien toch maar eens wat meer opzoeken van de man. Maar de status die deze film toebedeeld wordt (buiten MM dan) vind ik niet helemaal terecht.