• 8.251.974 stemmen

Alternatieve titels: Freesia: Icy Tears / Freesia: Bullet over Tears

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Kazuyoshi Kumakiri

Met onder meer: Tetsuji Tamayama en Kyusaku Shimada

IMDb beoordeling: 5,2 (137)

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Furîjia

Huurmoordenaar Hiroshi toont bij zijn eerste opdracht zijn koelbloedigheid, die al snel een labiele emotieloosheid zal blijken. Vijftien jaar eerder is hij door een experiment met een 'vriesbom' getraumatiseerd en ontdaan van menselijke gevoelens. Ook zijn vrouwelijke werkgever Higuchi is geraakt door dezelfde gebeurtenis, en zij wil wraak nemen op Toshio, wiens vader de militair was die opdracht gaf tot het gruwelijke experiment.

image

kappeuter (crew films)

Poster wordt helaas wat minder mooi bij verkleining:

Reinbo

Vervelende live action manga, blijkbaar heb ik minder met het gernre dan gehoopt, vond GitS ook al niet veel. De wereld weet me gewoon niet te pakken en het blijft daarom afstandelijk en oninterssant. Fotografie is ook kleurloos, donker en grauw. Krappe 2*

Onderhond

En GitS is natuurlijk de typische manga verfilming ...

Zal best dat het niks voor jou is, maar opmerkingen als deze getuigen niet meteen van kennis van zaken.

Reinbo

Los daarvan konden beide me niet boeien en hadden ze veel overeenkomsten.

Manga is een speciale strip stijl CQ onderwerp

Tekenfilms zijn Anime zo ver denk ik te zijn.

Waarom is GitS geen Manga?

Leg nog maar eens uit.

Onderhond

GitS is wel manga. De versie van Oshii is alleen alles behalve een typische manga verfilming. Oshii's versie verschilt ook compleet qua toon van de manga (en van andere mangaverfilmingen).

Daarbij is GitS zelf al een vreemde eend binnen het manga genre. GitS betrekken bij het "manga verfilmingen" genre is weinig zinvol.

Noem dan Ping Pong, of zelf een Ichi The Killer.

Reinbo

Wellicht is Freesia dan ook geen typische manga verfilming, heb het woord typisch ook nergens gebruikt. Wellicht vind jij dit prachtig.

Reinbo schreef:

heb het woord typisch ook nergens gebruikt.

Nee, maar impliciet staat het er wel, als je uitspraken over "het genre" gaat maken, en daartoe deze en GitS rekent.

Zie 4* staan van Bad Religion. Deze film zal inderdaad wel wat voor mij zijn dan.

avatar van MFEO

MFEO

Zeer slechte film. Dit moet een aktie film zijn! Er zitten in totaal mischien 3 akties scenes in en die zijn nog saai ook.

Slaapverwekkende film. Duidelijk een C-Film

avatar van moveme

moveme

Iedereen heeft recht op een huurmoordenaar , als je geen geld hebt kun je er een gebruiken van de staat.. een interessant begin van een film zou ik zeggen.

Ik vond het echter eem Taaie film die wel sfeer heeft maar weinig invulling geeft aan zijn troosteloze decor. Een decor voor nietszeggende achtervolgingen en schietpartijen. Op de een of andere manier had deze film , met dit decor, met deze spelers een beter lot verdient.. mischien dat een 15 minuten durende trage sex scene de film wat meer lading had kunnen meegeven. Dat zat er niet in.. al met al een wat pragmatische invulling van een interessant idee. In mijn ogen niet meer dan een twee waard.

Onderhond

Die GitS vergelijking laten we dan maar voor wat het is.

Freesia is een aardig boeiend filmpje. Het begint allemaal een beetje aarzelend. Visueel lijkt het erg flets allemaal, acteerwerk is in de eerste scenes ook niet super en daarbij biedt de film niet zoveel meer dan een hele resem andere Japanse films.

Maar doorheen de film begint de emotieloosheid van de hoofdrolspelers wel te wegen, wordt alles steeds mooier in beeld gebracht, komen er een paar harde actiescenes voorbij (maar nee, dit is inderdaad geen actiefilm, so what ?) en werkt de film zich naar een niks minder dan indrukwekkend einde toe.

De hoofdrolspeler doet het erg goed als blikken moordmachine, de film is stijlvast en dreunt door op een stroom nihilistische films die sinds een aantal jaar in de Japanse cinema hun kop opsteken. er wordt meer drama aan het geheel gegevens, maar sommige scenes blijven ijskoud geweldadig.

Leuke arthouse manga verfilming, die twee werelden bij elkaar brengt en het gebrek aan emotie bij de hoofdrolspelers mooi invult.

4*, even inkomen maar wordt naar het einde toe steeds beter en mooier. Gemiddelde is veel te pover.

avatar van kinjutsu

Furîjia (2007)

avatar van -fal

-fal

• 2028 berichten

Blank deze film ingegaan en er eigenlijk ook zo uitgekomen. Er is best veel moois te zien, maar zoals Moveme al opmerkte voelen de gebeurtenissen aan als nietszeggend. Deels ook als flauw(-ekul), zoals het geweld en beetje gore dat er in zit. Het laat me koud. Pas de laatste 25 minuten weet de film daar verandering in te brengen. Erg mooi, maar ook helaas te laat.

Als geheel was me deze thriller/drama toch te hermetisch. Misschien nog eens herzien met de laatste 25 minuten in mijn hoofd, maar Kumakiri's vorige, Seishun Kinzoku Batto, staat hoger op die lijst.