Storm Warning (1951)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Stuart Heisler
met Ginger Rogers, Ronald Reagan en Doris Day

Marsha Mitchell komt langs in een zuidelijk stadje om haar zus Lucy op te zoeken, die getrouwd is met Hank Rice, een lid van de Ku Klux Klan. Wanneer Marsha ziet dat de Ku Klux Klan een moord pleegt, legt zij een belaste verklaring af bij kantonrechter Burt Rainey, die met haar als getuige de misdadigers wil trachten op te pakken.

avatar van Biosguru
Mij iets te melodramatisch. Dat wordt deels weer goedgemaakt door de zeer fraaie Noir beelden. Zelden zon schimmige en donkere filmgezien kwa beeld.

avatar van Brix
Intrigerend, meeslepend en prachtig gefilmd noir/drama.
De nachtopnames zien er werkelijk fantastisch uit.

Sterke rol van Ginger Rogers.
Ook Reagan, en Doris Day (in haar eerste rol waarin ze niet zong) zijn goed.
Met Cochran had ik op momenten wat moeite.
Veel goede bijrollen ook, en met name die van de TV verslaggever.
(Helaas kan ik de naam die acteur niet vinden in de cast)

Zeer genoten van deze sterke productie.

4*, misschien nog iets meer waard

avatar van mrklm
Sensationeel melodrama waarin fotomodel Marsha Mitchell [Ginger Rogers] getuige is van een dodelijke afrekening door leden van de Ku Klux Klan. Twee van hen (waaronder de moordenaar) besluiten in hun wijsheid hun kap af te doen, waardoor Marsha - die ongezien heeft weten te ontkomen - ze kan identificeren. Marsha bezoekt haar zus Lucy [Doris Day] aan wie ze vertelt wat ze heeft gezien. Wanneer Marsha kennis maakt met Lucy's echtgenoot Hank [Steve Cochrain] herkent ze hem direct als de moordenaar! Maar kan ze kiezen voor gerechtigheid als ze daarmee het geluk van haar smoorverliefde zus verwoest? Wanneer openbaar aanklager Burt Rainey [Ronald Reagan] de moord komt onderzoeken, wordt het voor Marsha steeds moeilijker om de zaken in eigen hand te houden.

Cochrain is een tikje over-the-top, vooral tijdens zijn smeekbede en het wat simplistische scenario blinkt niet uit in scherpe karakteriseringen. De spannende scène waarin Rogers de moordenaar herkent is echter sterk geregisseerd en uitstekend gespeeld door Rogers. Opvallend is bovendien hoe Doris Day zich uitstekend staande houdt met een overtuigende vertolking in een ondankbare rol. Het bewijs dat zij vanaf het begin van haar acteercarrière zwak geschreven rollen wist te overstijgen. Rogers, Reagan en Day maken dit de moeite waard.