The West Point Story (1950)

Alternatieve titels: Fine and Dandy | Kadetten van West-Point

Muziek

geregisseerd door Roy Del Ruth
met James Cagney, Virginia Mayo en Doris Day

Elwin Bixby (James Cagney) is een producer op Broadway, die nogal wat tegenvallers heeft, maar die wel vol ideeën zit. Hij gaat naar West Point om daar het jaarlijkse millitaire kadetten musical te leiden, waarna hij besluit om dat te gebruiken als tryout voor een show op Broadway. Maar eerst moet hij de getalenteerde Tom Fletcher bij het leger zien weg te krijgen. Gelukkig heeft Elwin het juiste lokaas, de mooie hollywoodster Jan Wilson (Doris Day).

De hobby van Cagney zijn musicals al vind ik dat hij beter tot zijn recht komt als drama acteur.

Dick2008
Reclamefilm over West Point in musical-vorm, o.i.d. Doris was in die tijd nog niet zo lang geleden een carrière als filmster gestart, hoewel ze vooral een zangeres was. De liedjes gaan nog wel, maar geweldig goed of geweldig leuk toch ook weer niet. En hetzelfde geldt voor de dansgedeelten. En Cagney is overacting bezig. Zwakke film, die eerder vervelend is dan leuk. 2.0

avatar van Dutchfan
Amerikanen zijn altijd gek geweest op films waarin het Amerikaanse leger wordt verheerlijkt en deze film uit 1950 is zo'n film.

Dit keer zijn de cadetten van de legerbasis West Point aan de beurt.

Ondanks de grote namen en het kassucces is deze film geen legendarische klassieker geworden, desondanks wel aardig om naar te kijken.

In de hoofdrol zien we James Cagney en Virginia Mayo,die het jaar daarvoor een enorme hit hadden met de film "White Heat".
In deze film spelen ze een uitgerangeerde choreograaf en zijn assistente/vriendin, die een show moeten maken voor en met de cadetten van West Point.

Naast Cagney en Mayo zien we Doris Day,die een aantal leuke liedjes zingt (vooral "Military polka"), en Gordon Macrae, (die regelmatig de tegenspeler van Day was) en de danser Gene Nelson die een aantal goede dansnummers laat zien.

Het is jammer dat de film niet echt in West Point is opgenomen, want het is wel erg duidelijk dat Cagney en Mayo voor een filmscherm lopen in plaats van de echte West Point-locatie.

Al met al een aardige musical.