Sora no Ana (2001)

Alternatieve titels: Hole in the Sky | 空の穴

Japan

geregisseerd door Kazuyoshi Kumakiri
met Susumu Terajima, Rinko Kikuchi en Bunmei Tobayama

Kinoshita Ichio is een goedhartige, alleenstaande man van vijfendertig die met zijn excentrieke vader een klein wegrestaurant runt met de naam 'Gat in de Hemel'. Soms komen er een paar vrachtwagenchauffeurs of reizigers langs. Ichio staat elke dag zonder veel plezier achter het fornuis. Hij voelt zich eenzaam. Op een dag loopt er een meisje het restaurant binnen. Ze probeert zonder te betalen weg te komen, maar Ichio houdt haar tegen. Het meisje blijkt in de steek te zijn gelaten door haar geliefde. Ichio biedt haar onderdak aan en een baan in het restaurant. Hun leven samen lijkt eeuwig te gaan duren, maar misschien dat Ichio iets te veel een romanticus is.

Mooi.

Hoofdattractie is Terajima's hoofdrol, maar ook Kikuchi vervult haar rol met verve. Veel meer dan de band tussen beide personages is er niet echt, maar het volstaat voor alweer een mooi Japans drama.

Niet zo lichtvoetig deze film, al biedt het einde wel weer hoop en rust. Visueel had het wat sterker gemogen, vooral het kleurgebruik laat soms wat te wensen over. De soundtrack is verder erg klassiek maar dat is wel te verwachten bij een film als deze.

Zeker ééntje voor de fans. Stille personages, trage cinema, ondoorgrondelijke acties. Beauty is in the eye of the beholder, geen film die veel nieuwe zieltjes zal winnen, maar fans kunnen hier weinig verkeerd mee doen denk ik.

4.0* en een uitgebreide review