Svobodnoe Plavanie (2006)

Alternatieve titel: Free Floating

Rusland

geregisseerd door Boris Khlebnikov
met Boris Petrov, Evgenii Sytyi en Darya Yakamasova

Als Lyonya een baantje krijgt bij de plaatselijke fabriek, vervliegt zijn hoop op een carriere alweer snel omdat de fabriek wordt overgenomen door 'de Amerikanen' en zelfs wordt gesloten. Hij probeert verschillende baantjes uit, maar belandt steeds weer bij het uitzendbureau op zoek naar iets anders. Als hij een vriendin van school ontmoet, begint hun gesprek vol beledigingen, ontstaat er een mooie vriendschap.

avatar van wendyvortex
Aardige tragi-komedie over Lyonya die z'n baan in de fabriek kwijt raakt en het daarna probeert als schoenenverkoper, stucadoor en stratenmaker.
Met name het stratenmakers-gedeelte is een heel aardig stukje tragikomedie.
Als geheel net wat te weinig boeiend.
En wil de NPS voortaan even letten op het beeldformaat bij uitzending...met de "ondertitel zoom" was het net te doen.....of heeft dit echt te maken met het beeldformaat van de film zelf?

avatar van riefenstahl
Erg langdradige, saaie film. Totaal emotieloos ook.
Tegenvaller.

avatar van Darbie
Wendyvortex, ik ben absoluut geen techneut, maar als bij mij de ondertiteling half- of gedeeltelijk zichtbaar is, dan kan ik met behulp van de afstandsbediening van de televisie het beeldformaat op het televisiescherm veranderen. Vaak helpt dat.
Bij deze film heb ik gekozen voor de optie 16:9 en a) het beeldscherm was geheel gevuld en b) de ondertiteling was goed en duidelijk te zien.

Hier moet ge op voorbereid zijn en toch wel wat weten wat je te wachten staat, anders geen sprake van het einde te halen.
Ontzettend trage progressie in beeld en verhaal. Het tempo van "voortkabbelen" wordt zelfs niet gehaald. Als ge dan echter toch volhoudt dan toch maar vaststellen dat precies door de manier van filmen er toch een zekere sarcastische humor ontstaat met zeker een pak onderhuidse kritiek op menselijke gedragingen, het staatsbestel, lakse probleemaanpak, onkunde....Ook de manier waarop onverwachts zaken of personages plots doorheen het beeld komen is grappig en de dialogen, hoe simpel ook, getuigen in hun context van een zekere spitsvondigheid.

Erg vage film over het grote Russische niets zodra je uit de stad bent. De sfeer en de humor heeft ook wel wat weg van de Kaurismaki films. Het is alleen erg jammer dat er nauwelijks verhaal in de film zit en dat de film ook niet echt ergens naar toe werkt. Daardoor zakt hij na een tijdje te veel in en heb je het wel zo ongeveer gezien.

Darbie schreef:

Volgens mij moest je deze film bekijken op 4:3. Bij 16:9 is het beeld te veel uitgerekt. Tenzij je van dikke mensen houdt.

weet er misschien IEMAND waar ik hiervoor ondertiteling kan vinden ? eng, duits, nl???
ik heb namelijk de dvd maar daar zit dus geen ondertiteling bij

avatar van 93.9
Best aardig kijken in een Russisch dorp.
Vermakelijk, niet echt gedenkwaardig...