Orae-doen Jeongwon (2007)

Zuid-Korea
Drama / Romantiek

geregisseerd door Sang-soo Im
met Jin-hee Ji, Jung-ah Yum en Yu-ri Kim

Na 17 jaar gevangenschap komt de politiek activist Hyun-woo vrij. Tijdens zijn lange opsluiting is er veel gebeurd, zelfs zijn meest trouwe vrienden verzetten zich niet meer tegen de overheid. Zijn moeder vertelt hem van de dood van Yoon-hee, met wie hij een relatie had voor hij 17 jaar geleden werd opgepakt. Om herinneringen op te halen vertrekt Hyun-woo naar de plek waar hij met Yoon-hee een paar maanden verbleef. Door het lezen van Yoon-hee's dagboek ontdekt hij dat zij als enige tot het einde loyaal aan hem is gebleven.

Verwarrende mix van politiek en romantiek, die lijdt onder het feit dat de flash backs vrij willekeurig gekozen lijken te zijn en niet altijd op het meest geëigende moment ten tonele worden gevoerd. Het gebrek aan chemie tussen de beide protagonisten doet de film ook geen goed.
Het is niet echt slecht, maar het ware m.i. beter geweest wanneer regisseur Sang-soo Im gekozen had voor òf een politiek drama òf voor een romantisch drama. Door de vervlechting komen beide nu onvoldoende uit de verf en blijf je met een ontevreden gevoel zitten.