Zhao Le (1993)

China
Komedie / Drama

geregisseerd door Ying Ning
met Shihua Feng, Shanxu Han en Wenjie Huang

Han verveelt zich na zijn pensionering als huismeester bij het plaatselijke operagezelschap waar hij werkte. Dan komt hij in een park een groep bejaarden tegen die operaliederen zingen. Han stort zich op de organisatie van repetities voor de groep, die mee wil doen aan een talentenjacht. Al snel bemoeit iedereen zich met de gang van zaken. Ruzie en conflicten zijn het gevolg.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik vond de film destijds nogal schreeuwerig met drukke Chinese bejaarden. Maar nu ik het met eigen ogen heb aanschouwd in Peknig vorig jaar blijkt het raak getroffen. In parken doen groepen (niet alleen bejaarden, maar wel voornamelijk) van alles: Tai-Chi, opera, musiceren, spelletjes (zadoekje leggen!) en zo. Geweldig om te zien (maar ja leuke gebruiken leveren niet altijd ene geslaagde film op). Ning heeft mooiere films gemaakt, waarbij de typische Chinese gebruiken naar voren kwamen. On the Beat met continu rokende politieagenten en I Love Beijing was ook een mooie rustige studie. Een fascinerende stad!