Tian Ruo You Qing (1990)

Hongkong
Drama / Romantiek

geregisseerd door Benny Chan
met Andy Lau, Ng Sin Lin en Tommy Wong

De wees Wah Dee wordt door triadeleider Trumpet in dienst genomen als chauffeur bij een overval. Deze gaat helemaal fout en ze nemen een meisje mee als gijzelaar om de politie van zich af te houden. Als ze veilig zijn wil Trumpet dat het meisje gedood wordt. Wah Dee vlucht dan met het meisje Jo Jo.

Matig.

Blijkbaar liggen deel 1 en 2 nog dicht bij elkaar en is vooral het derde deel (niet van Benny Chan) het vreemde eendje. De beperkte stempel van Chan is hier al redelijk herkenbaar, maar een groots regisseur wordt het denk ik niet meer.

Zelfs Lau is hier een beetje flauwtjes. Normaal speelt hij deze rollen met meer charisma. Verder werkt de romance niet altijd even goed en zijn ook de actiescenes wat aan de matige kant. Verrassend om Man Tat Ng te zien, maar echt op z'n plaats vond ik hem ook niet. Hij staat heel wat beter naast Stephen Chow.

De film heeft een paar fijne momenten en vlot ook best aardig. Dit soort HK filmpjes worden meestal gered door een vlot tempo, korte speelduur en een paar hoogvliegertjes, maar meer zit er voor Chan's eerste niet in.