Tian Ruo You Qing III: Feng Huo Jia Ren (1996)

Alternatieve titel: A Moment of Romance III

Hongkong
Oorlog / Romantiek

geregisseerd door Johnnie To
met Alex Fong, Andy Lau en Chien-lien Wu

Tijdens de Japanse Oorlog in 1938 wordt de Chinese overheid gedwongen zich terug te trekken naar Wuhan. Lau Tin-Wai (Andy Lau) werd geboren in een machtige familie die extreme invloed had op de regering. Hij ging bij de luchtmacht met het doel een toekomstige politieke carrière te starten. Op een routine missie, waarbij een bericht afgeleverd moet worden, komt Wai Japanse gevechtsvliegtuigen tegen. Na een vuurgevecht raakt hij ernstig gewond en is hij gedwongen om een noodlanding te maken in een klein dorpje in de heuvels. Hier wordt hij gered door Ting Siu-Wo (Chien-lien Wu), een aardig en goedwillend meisje.

Redelijk.

De eerste twee films van Benny Chan heb ik maar even overgeslagen, niet zo erg denk ik want het lijkt me ook niet meteen een echt vervolg.

To voelt zich ondertussen duidelijk iets meer op z'n gemak met mooie plaatjes. Doorheen de film is er best wat moois te bewonderen, soms oogt het al wat als de latere Kar-Wai films (qua kleur en lichtgebruik). De muziek is echter wat té nadrukkelijk aanwezig. Elke scene lijkt wel een dramatisch hoogtepunt. Muziek zelf valt nog wel mee, maar het gebruik is gewoon veel te bombastisch.

Verhaaltje is ook redelijk doorsnee. Romantisch riedeltje waarbij de personages niet aandoenlijk of echt genoeg over te komen om er echt veel mee in te zitten. Lau is altijd wel aardig, maar deze romance voelde wat zielloos aan.

Vermakelijk voor een keertje dus, visueel valt er zeker nog wat te rapen, maar verder heeft deze To niet zoveel te bieden. Als ik ze ooit nog eens tegenkom de Benny Chan films ook nog wel eens meepikken, toch wel benieuwd hoe deze reeks verder in elkaar steekt.