Nightmares (1980)

Australië
Horror

geregisseerd door John D. Lamond
met Jenny Neumann, Gary Sweet en Nina Landis

De moeder van de vierjarige Helen biedt op een stormachtige nacht een vreemde man een lift aan. De man valt haar aan en terwijl ze zich verdedigt raakt ze van de weg. De gevolgen van het ongeval zijn verschrikkelijk, ze sterft als haar hals opengereten wordt wanneer ze door de ruit gaat. Helens vader geeft het kleine meisje de schuld van haar moeders dood. Twintig jaar later is Helen een succesvolle actrice, maar haar verleden blijft haar achtervolgen.

avatar van Friday the 13 th
Een zwakke Australische lowbudget slasher die we onder de "what the fuck"-categorie kunnen plaatsen.

Waarover gaat deze film eigenlijk? Ik weet het nog steeds niet om eerlijk te zijn. Het verhaal is zo flinterdun en onlogisch qua samenhang.

De film start met de kindertijd van Helen. Er gebeurt een ongeluk met haar moeder en daar krijgt ze allerlei dromen over of laten we zeggen: eerder flashbacks. De flashbacks zijn erg vervelend en dom.

Maar dit is nog niet alles. Nu Helen volwassen is en een rol krijgt in een theaterstuk, gebeuren er allerlei vreemde moorden. De slachtoffers zijn allemaal mensen die op één of andere manier verbonden zijn met het theaterstuk. De moorden zijn ontzettend eentonig. Altijd met een glasscherf.

Ik wou enkel deze film uitkijken omdat de film zo wazig en raar is. Je verwacht een goede verklaring en eigenlijk één of andere twist. Jammer, maar daar wordt geen enkele aandacht aan besteed.
Met andere woorden: de moordenaar is niet moeilijk om te vinden.

Hier en daar misschien toch iets of wat gedurfd door het toch wel vele frontaal naakt. Verder zag ik te veel gelijkenissen met Psycho en de muziek lijkt verdacht veel op de bombastische deuntjes uit Friday the 13 th.

avatar van Mac Hammer Fan
Severin brengt hem uit in de States, zonder ondertitels. Beeldkwaliteit is maar matig. (niet scherp)

Ik zie hier een DVD-hoes van een Benelux DVD. Is die out-of-print?