The Great Commandment (1939)

geregisseerd door Irving Pichel
met John Beal, Maurice Moscovitch en Albert Dekker

Alle mensen van Judea lijden onder het beleid van de keizer Tiberius en de buitensporige belastingen die de genadeloze Herodus en de gouverneur Pontius Pilatus aan hen opleggen. Op grond van heilige geschriften voorspellen fanatieke zeloten de komst van een koning die zal afstammen van David, die hen zal bevrijden van het juk van de Romeinse bezetting. Als echter de zoon van een timmerman uit Nazareth wordt aangewezen als de messias, is hun teleurtelling groot: ze hadden immers een krijger verwacht die de Romeinen zou verslaan. Schriftgeleerde Lamech regelt ondertussen een huwelijk tussen zijn zoon Zadok en Tamar, maar het is zijn andere zoon, Joel, die eigenlijk verliefd is op haar.