Ai Qing Zhang Sheng Yi Qie (2006)

Alternatieve titel: Love Conquers All

Maleisië / Nederland

geregisseerd door Chui Mui Tan
met Coral Ong Li Whei, Stephen Chua Jyh Shyan en Ho Chi Lai

Het jonge meisje Ah Ping is net verhuisd van Penang naar Kuala Lumpur. Ze werkt in het restaurant van haar tante. Regelmatig belt ze met haar vriendje uit Penang om aan de eenzaamheid in de vreemde stad te ontsnappen. Als een jongen uit Kuala Lumpur, John, contact legt met Ah Ping, wordt ze verliefd op hem. John blijkt echter niet de jongen voor wie ze hem aanvankelijk aanziet.

Mooie film over een naief (wel heel erg naief) meisje. Mooi gemaakt, rustig verteld en laat delen van verhaal inclusief het einde oningevuld. Maar er zijn voldoende aanknopingspunten om het zelf een rond evrhaal te maken, via het nichtje, haar dromen etc.

Voor een film die op DV is gemaakt (en nu als zodanig op het IFFR ook vertoond) zag het er redelijk goed uit. Ook bijzonder is dat het door een vrouwelijke regisseur is gemaakt, die zijn er niet veel in Azië.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Onomkeerbaar schreef:

Mochizuki spreekt van "oningevuld", maar ikzelf kan niet anders concluderen dat het een verhaal is waarbij alles wordt verteld en duidelijk naar voren komt.

Ben ik niet met je eens. Het interessante van de film zit 'm juist in wat er niet getoond wordt. Dat geeft een apart effect. Het is wezen een vrij gewoon verhaal, maar daardoor voelt het toch anders.

Ik vind de hoofdpersson trouwens ook niet naïef. Ze is zo gek op de jongen dat ze alles ervoor over heeft om in zijn buurt te blijven. Voor mijn gevoel waren het zelfs haast bewuste keuzes, uit eenzijdige liefde, dat wel.

Sympathieke film. En die regisseur is een aandoenlijk verlegen vrouw haast.

avatar van WanderingStar
Hm Hmmm
Dubieus.

Wel of niet loverboy... Voor allebei de mogelijkheden valt wat te zeggen inderdaad.

De pessimistische kant aan mij prevaleerde bij het zien van deze film en haar naïveteit was eigenlijk zo erg dat het ongeloofwaardig was.
Daardoor zou ik wankelen naar de 'ware liefde' - kant van het verhaal, ware het niet dat ik die ware liefde in de voorgeschiedenis van de film niet echt geloofwaardig overgebracht vond worden (is dat een zin?).
In het begin hield zij hem aan het lijntje en ik kreeg eigenlijk nergens het idee dat ze werkelijk overtuigd voor hem ging.
Daarom was ik ook zo verbaasd dat de in die leugens trapte...

Welke kant ik de schaal ook laat gaan, aan beide kanten klopt er iets niet...

Neemt niet weg dat ik het buiten het verhaal om een heerlijke film vond om naar te kijken.. Familie daar en als ik dit soort beelden zie kan ik bijna ruiken dat ik daar ben! Geweldig