• 8.222.771 stemmen

Documentaire | 92 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Sonia Kennebeck

Met onder meer: Jesselyn Radack

IMDb beoordeling: 7,0 (677)

Over National Bird

Sonia Kennebeck brengt drie klokkenluiders in beeld die meewerkten in de oorlog met vanuit de Verenigde Staten bestuurde drones. Een omstreden methode, omdat vanuit de bases in de Verenigde Staten buitenlandse doelen worden uitgeschakeld als ware het in videogames. Een van de drie is een piepjonge vrouw die psychisch is in de problemen is geraakt door het werk. Een tweede is ondergedoken uit angst voor de FBI. De laatste zocht in Afghanistan verminkten en familieleden van gedode slachtoffers op.

imageimageimageimage

Onderhond

Had er wat meer van verwacht.

Op zich is het drone-verhaal wel boeiend. Het is een nieuwe manier van oorlogvoeren die vooral voor doelwitten (en omstaanders) een pak stresserender is. Zeker geen verkeerd onderwerp voor een documentaire. Alleen is de scope een beetje te beperkt.

We krijgen vooral persoonlijke verhalen en dan ook nog maar een zeer beperkt gamma. Twee Amerikaanse personen die op de één of andere manier betrokken waren bij de aanvallen vanuit het thuisfront en een stukje ter plaatse, bij de bevolking die gebombardeerd werd.

Al snel komt er dan ook nog een bijverhaaltje over de druk die op de twee Amerikaanse personen uitgeoefend wordt. Ik volg ergens wel dat dat voor een documentairemaker lekker smeuïg klinkt, maar het leidt wat mij betreft vooral af van het onderwerp zelf. De overdreven nadruk op persoonlijke verhalen zorgt ervoor dat het allemaal een stuk minder interessant en informatief is dan het had kunnen zijn.

90 minuten is dan ook wat te lang, want na verloop van tijd wordt er ook niet veel nieuws meer verteld. Beetje jammer, had zeker meer ingezeten.