Hogfather (2006)

Alternatieve titel: Terry Pratchett's Hogfather

Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Familie
188 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Vadim Jean
met Joss Ackland, David Jason en de stem van Ian Richardson

De avond voor Hogswatch verdwijnt the Hogfather. Normaal gesproken brengt deze man alle kindertjes op de schijfwereld hun cadeaus, maar nu hij niet komt opdagen zullen de kinderen niet meer in hem geloven. Dit brengt het hele toverkrachtveld van de planeet in gevaar... Het is aan de tovenaars van de Unseen University, een bediende genaamd Albert, Susan Sto Helit én haar opa (die ook nog eens de Dood is), om Hogswatch te redden... Gebaseerd op het gelijknamige boek uit de Discworld serie.

Discworld film ? Vond de games al niks, dit lijkt me nog erger. Sowieso is Pratchett's humor moeilijk om te zetten naar film vermoed ik, en zullen de fantasy elementen te sterk naar voren komen.

avatar van xangadix
Ik weet niet eens wat de schijfwereld is...

Discworld. Schijfwereld is ... tja.

avatar van Prudh
Hogfather is best ok. Het is inderdaad zeer lastig gebleken de briljante humor van Pratchett om te zetten naar film, Vadim Jean slaagt er dan ook lang niet altijd in. Het lijkt allemaal nogal kindvriendelijk, terwijl de boeken een volwassener leespubliek hebben.

De casting en het acteerwerk zijn wel erg goed, vooral de rol van Susan wordt erg sterk neergezet door Michelle Dockery. Toch zijn er een paar rollen die mijn verwachting ten opzichte van het boek niet helemaal waar maakten, zoals Corporal Nobby Nobs... die wordt in het boek als een van de meest ranzige mensen (lees:creaturen) op Disc beschreven, maar in de film was hij gewoon een losert. Ook Death was een beetje een tegenvaller, terwijl hij zo'n grote rol heeft... De acteur draagt een statisch masker, waardoor het nogal nep aandoet. Ook zijn stem, die beschreven wordt als tegen elkaar aangewreven grafstenen en wat niet, is in de film nogal slapjes.

De setting is wel heel erg mooi, maar dat leidt wel tot een ander punt van kritiek: volgens mij hebben ze het filmbudget excessief gebruikt voor de setting. Hierdoor lijkt vooral het verhaal zelf een ondergeschoven kindje, het is allemaal veel minder duister dan in het boek. Maar al met al is het een leuke serie om naar te kijken, een goede stap naar een volwassen verfilming van Pratchett!

avatar van Prudh
Volgend jaar een nieuwe Discworldfilm! Vadim Jean neemt wederom de regie op zich en zal deze keer het eerste boek uit de nu 36 titels tellende reeks verfilmen (The Colour of Magic). David Jason speelt Rincewind, een tovenaar die niet kan toveren. Hoewel hij in Hogfather de butler van de Dood leuk weet te vertolken, heb ik zo mijn twijfels bij hem als Rincewind, die in het boek een slungelige angsthaas is die elke gelegenheid zal aangrijpen om te vluchten naar veiligere oorden (en daarin immer faalt). Sean Astin is zijn tegenspeler, Discworlds eerste toerist Twoflower. Verder zal Christopher Lee, net als in de twee animatiefilms van Discworld, de rol van Death op zich nemen. Tim Curry kruipt overigens in de huid van Trymon, die in het tweede deel een grotere rol heeft. Ik heb dan ook ergens gelezen dat dit een soort van combinatie wordt van The Colour of Magic en The Light Fantastic. We zullen zien hoe het uitpakt (tenminste, ik wel).

Was dit een succes dan?

avatar van Prudh
Op TV heeft hij het wel goed gedaan, naar het schijnt. The Colour of Magic zal dan ook een TV film worden. Ik hoop dat Jean deze film wat minder kinderachtig gaat maken trouwens, het is immers geen kinderboekenreeks.

avatar van StuF
misschien is het moeilijk omzetten in het algemeen...

maar ik denk eerder dat het gewoon slecht is uitgevoerd. traag... saai... oppervlakkig... slechte timing... onuitdagende beelden... en ga zo maar door.

jammer.

avatar van aslan
goed alternatief voor deze (kerst)periode... 3*

gave serie leuk geacteerd met een wrattenfee lol en de dood die goede diensten doet.

Het is moeilijk om de boeken van Pratchet om te zetten naar film. Hoewel er best veel mis gaat bij deze film is het entertainment en feel good gehalte heel hoog met zeer droge, bijna hilarische, karakters. Alleen het verhaal is wat chaotisch en niet altijd even logisch.

Check m'n complete review:
Hofather Review >>

deTuinman
Ik kon mij vroeger goed vermaken met discworld, jammer dat dit op deze wijze gedaan wordt, the colour of magic ga ik zeker zien, omdat die op het spel moet lijken

avatar van Blokland
Redelijk goede adaptie van het Pratchett boek. Film had volgens mij niet een erg hoog budget en hier en daar zagen de decors er wel erg nep uit maar voor de rest was het in orde. Ik zou van Pratchett's boeken zelf graag "Guards guards!" verfilmd willen zien.

Voor de kids zal het wel leuk zijn, heb nieteens de moeite genomen om de serie af te kijken.

avatar van Vinokourov
Ik snapte niks, maar dan werkelijk niks van deze film. En dan duurt het ook nog eens ruim drie uur . Voor mij te bizar allemaal.

avatar van ethrellik
de dood als sneeuwpop, wat had ik toen gelachen. apartefilm, wel leuk

avatar van Vinnie_NL
Ik vond het echt mooi om te zien. Ik heb nog geen Discworld boek gelezen, maar dat ga ik toch wel een keertje doen. Als je nog nooit van Discworld gehoord hebt lijkt deze film misschien wel een verzameling absurde situaties die nergens op slaan. Maar als je The Hitchhiker's Guide To The Galaxy leuk vindt. En daarmee bedoel ik de film, de serie en de boeken dan moet je deze film en de boeken toch eens proberen. Ik vind THGTTG helemaal geweldig dus ik ga het wel een keer proberen.

En de volgende verfilming van Discworld is Colour Of Magic geworden, dus die moet ik ook gaan kijken. Ook al heb ik al gelezen dat deze verfilmingen niet alle fans tevreden kunnen stellen, iets beters is er volgens mij niet en het is toch een mooie manier om kennis te maken met Discworld.

avatar van Drikturpin
Echt een goeie mini serie voor de liefhebber van Fantasy films is dit wel een aanrader.
4 ****

avatar van vcrrr
Erg leuk maar wel wat aan de lange kant.

avatar van mrron
Ik vond het een RARE film. Er kwamen monsters in voor die niets maar dan ook niets met de film te maken hadden (b.v. die monsters in het begin onder het bed die ze in een zak op straat gooide). Ik vond deze film van de hak op de tak waardoor het verhaal wat rommelig werd. Over het algemeen was het wel een mooi/in elkaar passend verhaal. Er werden vele linken gelegd door mysterieuze wezens zoals de link van de tandenfee met de dood. Ik had eigenlijk gehoopt op wat meer magie. Volgens mij moet je bijna het boek gelezen hebben wil je het verhaal "GOED" kunnen volgen. Kortom vanwege het verhaal wat toch iets rommelig werd een matige film. 2*

een soort kinder Disney - Harry Potter film meet The Grinch kerst-persiflage. niet mijn ding .... The Colour of Magic daarentegen is beter te pruimen.

avatar van brabusRUS
Is dit een typisch kerstfilmpje? Dus gezellig, warm, grappig, familiefilm?

avatar van Donkerwoud
brabusRUS schreef:
Is dit een typisch kerstfilmpje? Dus gezellig, warm, grappig, familiefilm?

Nee.

avatar van brabusRUS
Dit duurt gewoon veel te lang. Dit is echt zo'n TV-film die in het weekend, in de middag of ochtend, op Nederland 3 voorbij ziet komen voor de kids.

Niet echt een originele, warme en grappige kerstfilm met een leuk verhaal waar ik op gehoopt had. In plaats daarvan een aparte 'kerstfilm' met een getatoeëerd kerstman die ooit eerst een varken was en op het punt staat te worden vermoord door een assassin. Het verhaal is vrij dun. De kerstman zit in nood en de dood probeert hem te helpen. Ook probeert de film grappig te zijn, maar het niet leuk. Misschien wel grappig voor de kids.

De film deed mij een beetje denken aan Harry Potter. Alleen was deze natuurlijk veel minder goed. Hij was saaier en was niet zo sfeervol. Decors en kostumes vond ik niks. De CGI daarentegen was best goed.

Ik heb mij ontzettend geïrriteerd aan Teatime, die gespeeld werd door Marc Warren. Ik ken deze acteur niet, maar ik vond hem erg slecht in deze rol. De geesten waren apart. Moest telkens lachen als één van hen praatte.

Ik hou erg van kerstfilms, maar deze vond ik niks. De film duurt te lang, mist de sfeer en de humor die een kerstfilm hoort te hebben.

avatar van Roger Thornhill
Zoals het bericht van de allereerste schrijver hier al stelt is Pratchetts humor moeilijk om te zetten naar film, en in een poging om daar toch ruimte aan te geven is de film zeker in het begin erg traag, met langzaam uitgesproken dialogen en veel pauzes. Het set design en de FX zijn prachtig, het verhaal misschien te chaotisch voor wie zijn weg op Discworld niet kent en niet bereid is zich door Pratchetts fantasie mee te laten slepen, en de verschrikkelijke Danny Elfman-achtige pseudo-kerstmuziek is veel te aanwezig. Ik kan er niet warm voor lopen.

avatar van joolstein
Verfilming van het twintigste boek van Terry Pratchett. En dit keer is het een soort van alternatief kerstfeest wat we krijgen te zien. Waar het woord kerst dan is vervangen voor Hog (varken). Vier geesten 'the Auditors' genaamd benaderen het moordenaarsgilde met de opdracht om de Hogfather te vermoorden. Deze op zijn beurt geven Mr. Teatime opdracht om dit te realiseren. Acteur Marc Warren speelt die rol fantastisch, zoals hij praat en met die twee verschillende ogen is het moeilijk om hem sympathiek te vinden, wat dan ook de bedoeling was! Tussen zijn belevenissen door zien we ook Suzan een 'nanny’, waarvan al snel blijkt dat er meer achter haar zwarte haarpluk blijkt te steken. Michelle Dockery vertolkt deze rol en is eigenlijk degene die het meest opvalt in de hele miniserie. Heerlijk sarcastisch en daadkrachtig en daarnaast ook nog eens een knappe dame. Het derde personage is die van de 'dood' die de taken van de Hogfather op zich neemt. Lekker chagrijnig maar tegelijkertijd toch ook schattig in zijn onkunde in het omgaan met gevoelens en mensen. Hierbij wordt hij geholpen door de dwerg Albert (David Jason) En dan is er ook nog het wel en wee in de 'Ongeziene Universiteit' van de tovenaars. De film is qua sfeer erg goed neergezet en het inlevingsvermogen wordt makkelijk meegenomen door de herkenbaarheid van alle dingen die je tegen komt. Wie kent er immers niet de kerst, de dood, monsters onder je bed en de tandenfee? Alles zorgt ervoor dat je heel ontspannen en met een grote grijns op je gezicht naar dit geweldige zowel bedreigende als onschuldige verhaal kunt kijken. Persoonlijk vind ik dit de minste van de drie verfilmingen. Dit komt omdat ik niet zo gauw gecharmeerd ben door Kerstfilms, ook al is deze van een bijzonder duistere aard en dat er maar weinig wordt getoond van de Discworld. Echter doet hij ook niet onder voor Colour Of Magic.