Peopletoys (1974)

Alternatieve titels: Devil Times Five | The Horrible House on the Hill

Horror

geregisseerd door Sean MacGregor en David Sheldon
met Sorrell Brooke, Gene Evans en Taylor Lacher

Vijf zwaar gestoorde kinderen weten te ontsnappen uit het transport naar een inrichting. Een zestal volwassenen op wintersportvakantie wordt het slachtoffer van de jeugdige psychopaten, wanneer blijkt dat de kinderen zich schuilhouden in het alleenstaande hutje dat de groep gehuurd heeft.

avatar van FatMike
Devil times five is een hele fijne Kiddie-Horror in de traditie
van het veel eerdere verschenen Village of the damned.
Centraal staat in beide een groepje moordlustige minderjarigen,
een thema dat iedereen, die dol is op kindertjes, zou
moeten aanspreken.

De opbouw is rustig, een besneeuwd gebied, een verongelukte bus, en vijf kindertjes op zoek naar onderdak.
Onderdak vinden ze snel en al gauw hebben de gastvrije volwassenen spijt van hun warme onthaal.

De sterfgevallen zijn leuk bedacht: de oorspronkelijke begeleider van de kids wordt geslagen met knuppels en een ketting, gestoken met een hooivork en een mes.
Dit alles in slowmotion.
De kindertjes gebruiken een schommel met daaraan vast een zeis, er gaat iemand in de fik, een speer in een hals en
ze laten een kerel in een aantal berenvallen lopen om vervolgens z'n strot door te snijden.

De meest orginele moord is toch wel het verdrinken van een aantrekkelijke vrouw in een badkuip, vergezeld door een aantal piranha's. Piranha's zijn carnivore zoetwatervissen.
Deze vissen staan bekend om hun scherpe tanden en hun agressieve honger naar vlees.

Sommige worden wel 40 cm. lang.

Een dikke 3,5 ster!

avatar van TinkerTex
Een nogal schrale film over vijf psychopatische kinderen die een groep volwassenen in de bergen terroriseren. Het idee zou nog best griezelig kunnen uitwerken - zie The Children (1980) - maar deze film lijkt eerder voor komedie te willen gaan. De kinderen zijn lekker bij de hand en de volwassenen kibbelen over allerhande onbelangrijke zaken. Echt grappig vind ik het niet. Tegen het einde valt er nog wel wat te beleven, maar verder is Devil Times Five een slappe hap.

avatar van wendyvortex
Met Leif Garret als één van de kiddies (I Was Made For Dancin')

avatar van Lui
Lui
Films met gestoorde/moordende kinderen in de hoofdrol doen het bij mij altijd goed.
De moorden zijn redelijk origineel (vooral de badkamer-scene en de schommel), maar zien er helaas fake uit. Enkele kinderen worden erg leuk gespeeld, maar wisten mij niet echt te overtuigen.
Toch wel een verfrissende film.

avatar van Halcyon
Weinig spectacularie film over een stelletje boosaardige kinderen die enkele vervelende volwassenen belagen in hun vakantiehuis. De spanning ontbreekt volledig omdat er meer aandacht besteed wordt aan het oeverloze getater van de volwassen dan de dreiging van de kinderen. Als er dan toch wat gebeurt zorgt een tergend trage slowmotion ervoor dat de impact van de getoonde gruwelen miniem blijft. In feite is alleen de finale het vermelden waard omdat men hier de durf toont die in de rest van de film ontbreekt.

avatar van alexspyforever
Enkel het laatste half uur is de moeite wanneer de kinderen aan het moorden gaan op toch een creatieve wijze, iedere moord was op een andere manier geen twee keer hetzelfde. Echt jammer is het niet voor de volwassenen want ze komen niet sympathiek over. Zoals Halcyon al boven mij zei, ze tateren veel te veel waardoor er geen spanningsopbouw is. Het eerste uur moeilijk is om door te komen maar wat daarna komt, maakt het toch nog de moeite. Een voldoende kan ik het helaas niet geven.

avatar van wendyvortex
Terechte kritiek natuurlijk dat die volwassenen veel te veel screentime krijgen. Voor relatieproblematiek en gespannen werkrelaties gaan we natuurlijk geen horrorfilm zitten kijken. Maar als de psycho-kiddies aanwezig zijn is het wel meteen helemaal top. Ze zijn scary as hell en lekker creatief met de kills.