Combat d'Amour en Songe (2000)

Alternatieve titel: Love Torn in Dream

Frankrijk / Portugal / Chili
Drama / Fantasy

geregisseerd door Raoul Ruiz
met Melvil Poupaud, Elsa Zylberstein en Lambert Wilson

Een serieuze jongeman, verdediger van de vrije geest, voelt zich door zijn omgeving gedwongen om tegen elke prijs rijk te worden. Een groep blinde kinderen probeert de ogen van ongelovigen te openen voor het christelijk geloof. Gepensioneerde nonnen die, om de vaste lasten van een klooster te kunnen betalen, een bordeel openen.

avatar van McSavah
Geweldig zeg. Komt veel van oudere Ruiz in terug en deed ook wel denken aan een lichtvoetige L'éden et après. Ontsporen zonder te ontsporen. De structuur wordt op quasi-documentaire wijze middels een soort wiskundig model aan de crew bekend gemaakt en dan krijgen we een schijnbaar volledig associatief narratief voorgeschoteld. Zeker kans op verhoging.

De plot van deze Ruiz op MM slaat overigens weer nergens op, volgens mij.