Out of the Blue (2006)

Nieuw-Zeeland

geregisseerd door Robert Sarkies
met Karl Urban, Matthew Sunderland en Lois Lawn

Waargebeurd verhaal over de gebeurtenissen die plaatsvonden op 13 november 1990 in het kleine plaatsje Aramoana, aan de zuidkust van Nieuw-Zeeland. Inwoner David Gray schoot met een automatisch geweer meerdere plaatsgenoten uit het hechte stadje dood, waarna de bevolking tezamen met een kleine politiemacht een angstige 24 uur beleeft.

avatar van Dstalker8
Deze film moet je kijken als je heel erg boos bent en als je bij jezelf denkt "Schijt aan de wereld". Dan ga je juichen bij elke slachtoffer dat erbij komt. (niet dat ik dat heb gedaan ). Zitten wat saaien stukjes bij en Beetje overdreven aan het eind dat een hele SWAT team een oud omatje komt ophalen maarja daarnaast is het een redelijke film.

avatar van ralfsjam
een prachtig in beeld gebracht drama. vanaf de eerste kogel tot de laatste hangt er een bijna ondragelijke spanning in de film. een hevige maar onzichtbare spanning omdat de film zo kalm voortkabbelt en je echt niet weet wat het volgende zal zijn. ook de onervarenheid van de politie van het ingeslapen stadje maakt de film tot een zeer realistisch iets. alsof het bij mij buiten aan de gang kan zijn (woon namelijk ook in zo'n suf gehucht). mensen die niet van rustige films houden moeten hier maar niet aan beginnen, maar als ze het toch willen proberen moedig ik het erg aan! een dikke 4 omdat het in zijn bijna klungeligheid je toch bij de strot pakt!

avatar van too-sweet
Helemaal eens met ralfsjam
Ik vind dit wel een aanrader,het zal je maar gebeuren zeg !

3.5 *

avatar van De Knip
Waargebeurde verhalen doen het bij mij altijd goed.
Alleen wat heb ik mij zitten ergeren aan 'Granny'. Of het is een slechte actrice of ze doet het zo goed, dat de echte Helen Dickson in haar hemd is gezet. Die kwam wel als zo'n simpele ziel over in deze film.

En diezelfde Helen Dickson is onderscheiden voor haar heldhaftigheid.

De spanning was er juist nauwelijks. Zeker het laatste half uur zakt de film in elkaar wat dat betreft. Kwam ws door de regie.

***

avatar van De Knip
ehhh....Die Chiquita was een meisje. Ik de hele film denken dat een jongen was....ik denk dat meer dit gedacht hebben!

Goed en degelijk waargebeurd "moorddrama"over een doorgedraaide gek die een flink gedeelte van zijn buren omlegt.
Acteerwerk was ruim voldoende.
Meeste medeleven zal de kijker hebben met de bejaarde vrouw Dickson. Over het karakter van de dader komen we in de film weinig te weten behalve dat hij slechtziend is en vooral boos is op de plaatselijke bank . "Out of the Blue" verplettert niet maar is boeiend genoeg voor de anderhalf uur die hij duurt.

avatar van Insignificance
Ingetogen vertelling van wat er die dagen zich afspeelde in Aramoana. Dan eens afstandelijk, dan eens op de huid gefilmd. Zo brengt Sarkies de schietpartijen erg kil (een sterke scène is als er kogels rondom één van de bewoners inslaan terwijl deze vol ongeloof verstijfd blijft staan) en neemt hij Harvey en Gray enkele keren onder de lens om de waanzin van die dag(en) te tonen. Ook enkele fraaie aerial shots van het dorp en de natuurrijke omgeving.

Het is geen swingend verhaal, bepaald niet, wel een wrang docudrama, gedragen door de kracht van de gebeurtenissen van toen.

avatar van voskat78
Kan me wel vinden in het commentaar van Waku. Niet hoogstaand maar wel boeiend tot het einde

Is zeer geloofwaardig verfilmd, auto's, kleding, telefoons e.d. zijn allemaal uit die tijd het acteren was dik in orde maar het was natuurlijk een vreselijk drama wat er daar gebeurd is!

avatar van SPT
SPT
Meeslepend drama.

De gebeurtenis is helaas wel weer eens een triest voorbeeld van een compleet falen van de politie. Met alle respect, maar als om 7:30 's avonds een schietpartij begint in een dorp op een half uurtje rijden van een stad met 120.000 inwoners en het duurt tot de volgende ochtend 6:00 voordat er een serieuze politiemacht op de been is, is er iets goed mis.

De lokale politie heeft in NZ doorgaans geen wapens volgens Wikipedia (de agent die als eerste aankwam behoorde toevallig tot een kleine wel bewapende groep). De lokale politie besloot dat het beter was om te wachten op een speciaal arrestatieteam. Die kwamen echter pas met een lijnvlucht de volgende dag, en mochten in eerste instantie zelfs hun wapens niet meenemen in het vliegtuig. De slachtoffers lagen ondertussen de hele nacht te creperen. Ik erger me altijd mateloos aan dit soort misplaatst pacifistisch gedachtengoed. Vanuit de luie stoel en met een goed glas wijn in de hand lijkt het waarschijnlijk een erg goed idee dat de politie niet gewapend ingrijpt, maar als je vol kogelgaten op de grond ligt dood te bloeden waarschijnlijk een stuk minder.