I Pompieri di Viggiù (1949)

Alternatieve titel: The Firemen of Viggiu

Italië
Komedie / Muziek

geregisseerd door Mario Mattoli
met Nino Taranto, Totò en Vanda Osiris

Een groep stuntelige brandweermannen doet vrijwel alles fout. Ondertussen is hun commandant ongerust over zijn dochter Fiamma die al twee weken verdwenen is. Wanneer hij haar naam bij een advertentie voor een dansgroep in de krant ziet staan, gaat hij op pad om de goede naam van zijn dochter te bewaken, dit alles tot ongenoegen van zijn vrouw Gaetana.

avatar van italian
Leuke film ! Toto' krijgt niet meer dan 20 minuutjes screentijd, maar dat wil niet zeggen dat de andere acteurs de film niet kunnen dragen. Eigenlijk is er niet veel sprake van 'een film te dragen' aangezien er weinig echt verhaal is. Wat hierboven geschreven staat is het zowat, want verder is dit een aaneenschakeling van sketchkes, dansjes en liedjes in variéteéstijl waarbij het eigenlijke plot als opvulling dient voor de pauzes tussen de verschillende stukjes. En dit alles in zo'n supersnel tempo dat ik zelfs aandachtig moest luisteren om alle dialogen te verstaan, de meeste trouwens zeer vermakelijk !
Vele toneeltjes zijn gewoon erg grappig, zoals dat van de manequins of het einde met dat koor. Maar vaak ook gewoon mooi gechoreografeerde dansen, ook al voelen ze ontzettend ouderwets aan En de brandweermannen op zich zijn al hilarisch met hun mascotte, hoe komen ze erop

Kortom, een gezellige film die je een voortdurende glimlach bezorgt. Je moet er wel van houden he !

Bedankt, tsjidde