Man in the Vault (1956)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Andrew V. McLaglen
met William Campbell, Karen Sharpe en Berry Kroeger

In een persoonlijke bankkluis ligt $200,000, dat eigendom is van de gangster Paul De Camp. Zijn voormalige partner Willis Trent, wil dat bedrag zichzelf toe-eigenen. Daarvoor moet hij iemand vinden die goed met sloten is. Die iemand is Tommy Dancer, een simpele slotenmaker met ambities. Trent biedt Tommy $5,000 om twee sleutels te maken die op de kluis passen, maar hij ziet ervan af. Na met geweld te hebben gedreigt, zit er voor Tommy niets anders op dan deze taak te accepteren. Inmiddels heeft hij een relatie opgebouwd met Betty Turner, een meid van goede komaf. Als Tommy Betty uit het huis van Trent ziet stappen met Trent's advocaat, haar ex, denkt hij dat zij vreemdgaat. Hij besluit om de sleutels niet aan Trent te geven maar zelf die $200,000 te stelen, met alle gevolgen van dien.

avatar van stephan73
Man in the Vault is een degelijke, spannende misdaad-thriller, die tegen de noir neigt.
Geproduceerd door Batjac (productiemaatschappij van John Wayne, die maar enkele films uitbracht), is dit een aardige b-film geworden. Een misdaadfilm die naast een grotere film met bekendere acteurs werd vertoond.
Van de acteurs springt niemand er echt uit, alleen de bad-guys werken goed in de film. De hoofdacteur (William Campbell) heeft totaal geen uitstraling en ik snap eigenlijk ook niet waarom hij (een simpele slotenmaker) een relatie weet weg te peuteren bij Betty Turner (een rijkeluisdochter).

Bij elkaar toch een zeer vermakelijke thriller, die maar weer aantoont (voor mij in ieder geval) dat dit genre me enorm ligt!

PS: Plot hierboven klopt eigenlijk helemaal niet (zal het dan ook aanpassen).