The Monastery: Mr. Vig and the Nun (2006)

Alternatieve titel: The Monastery - Mr. Vig & the Nun

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Pernille Rose Grønkjær

De excentriek uitziende Mr. Vig loopt door kamers en bedenkt wat er nodig is voor nonnen. De kamers horen bij het Deense kasteel Hesbjerg, dat Mr. Vig ooit kocht, met het idee er een klooster van te maken. Zijn droom, die hij al sinds 1950 koestert, lijkt in vervulling te gaan, nu een orthodoxe gemeenschap uit Rusland zich bereid heeft verklaard nonnen en priesters te sturen om het klooster in wording te bewonen en te helpen met de totstandkoming ervan.

kappeuter (moderator)
Deense docu wint Joris Ivens Award

De Deense film The Monastery – Mr. Vig & the Nun heeft de Joris Ivens Award gewonnen, de belangrijkste prijs op het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA).

De jury kende gisteravond de prijs – 12.500 euro en een kunstwerk – toe aan regisseur Pernille Rose Grønkjaer voor haar ,,perfect uitgevoerde filmische vakmanschap en vertelstijl.’’

bron: Deense docu wint Joris Ivens Award - NRC

avatar van DaanRiver
zo lijkt me echt vet interessant...
(-_-)

avatar van joko16
hoe is deze film nu?

avatar van Roofvisjunkie
Een meesterwerk van Grønkjær, ik vind ook de acteerprestaties van een beter niveau dan normaal gesproken in Hollywood films....

avatar van Mug
Mug
Toch knap dat sommige bezoekers van een documentaire denken dat er in geacteerd wordt...

De hoofdprijs op het IDFA heeft de documentaire geen windeieren opgebracht. De documentaire is geselecteerd voor vele internationale festivals, krijgt louter positieve recensies, en is sinds een tijdje ook te zien in een aantal filmhuizen in Nederland.

Is het deze bombarie waard? Jawel hoor. Mr. Vig is een van die karakters uit de wonderlijke wereld van de cinema die je altijd bij zal blijven. Cijfertjes op plastic, een opiumbed, een wiet-tuin en een halfnaakte buurman zijn slechts een kleine selectie barrieres waar hij mee te maken krijgt met zijn onderhandelingen met de Russische orthodoxe kerk.

Mr. Vig intrigeert als hij spreekt over zijn ouders en zijn neuzen-fetisjisme, maar zijn droom staat als een huis. Het einde van de documentaire is de spreekwoordelijke brok in de keel.

Fascinerend warm en menselijk portret. Dikke 4 sterren.

avatar van Martin Van K
De documentaire "The monastery: Mr. Vig and the nun" heeft de Canvas-hoofdprijs gewonnen op Docville 2007, het internationale documentairefestival in Leuven.

avatar van speedy23
Mug schreef:

Zes jaar lang heeft de Deense documentairemaker Pernille Rose Gronkjaer de gebeurtenissen gevolgd, en vastgelegd hoe Vig en zuster Amvryosa touwtrekken over wie het laatste woord krijgt over de verbouwingen. Tegelijk toont hij hoe het vreemde duo affectie voor elkaar begint te krijgen en er zelfs een soort platonische liefde ontstaat tussen de kasteelheer en de abdis. (bron: knack.be)

avatar van Knisper
Indrukwekkend portret van een zeer aparte man. Al jarenlang droomt hij ervan om in een slecht onderhouden kasteel een Russisch orthodox klooster te vestigen. De documentaire volgt het proces vanaf de medewerking vanuit Moskou is toegezegd.

Betekent dit ook dat Mr. Vig (die tientallen hiermee bezig is geweest) ook veel van de kerk afweet? Eigenlijk niet, er staat een boeddha-beeld in het gebouw en als hij een dienst bijwoont van de Russische nonnen valt hij in slaap. Het maakt veel indruk om te zien om iets waar een man zolang naar toe heeft geleefd, eigenlijk uit elkaar te zien vallen. Het onderhoud valt niet mee, de eisen van de Russische kerk bevallen hem niet en uiteindelijk verliest hij de hoop en begint hij zelfs de Russen te beschuldigen en weg te jagen. Toch mooi dat ondanks deze strubbelingen alles toch goed komt.

Erg sterk portret waarvan ik de scene van de nummertjes op het plastic niet snel zal vergeten. 3,5*

. Wonderlijke types.
Toch grappig dat als je het bovenstaande verhaal leest je geen idee hebt dat je naar een komische en zelfs min of meer romantische docu gaat kijken.

avatar van Perry Meer
Prachtig, een parel van een film, top!