Limbo (1999)

Drama / Thriller

geregisseerd door John Sayles
met Mary Elizabeth Mastrantonio, David Straithairn en Kris Kristofferson

Een klein dorpje in het Zuiden van Alaska: Donna probeert haar leven in de hand te houden, na verschillende amoureuze ontgoochelingen, en is nu -tegen wil en dank- nightclubzangeres. Joe is een teruggetrokken ex-visser die met heel grote moeite een trauma, opgelopen tijdens het vissen, probeert te verwerken. Hun paden kruisen elkaar en dan neemt het verhaal en ritme een bocht van 180°...

De film lijkt eerst een sloom, doordeweeks "liefdesverhaal op het platteland" te worden, maar middenin de film gaan de twee protagonisten samen het water op en gaan de poppen aan het dansen ...
Een film met een geweldige twist en een subliem open einde.
Een aanrader !!

**** 4 op 5 ****

avatar van Badalamenti
Is deze film al op DVD verschenen ?
Zou hem graag zien.

Art
Badalamenti schreef:

Is deze film al op DVD verschenen ?
Zou hem graag zien.

Hij is al uit op dvd

Ik ben er benieuwd naar

avatar van De Knip
Flauw eerste uur. Dan zoeken die gasten zo'n 2 minuutjes. Dan oninteressant gedeelte overleven op eiland met als dieptepunt het dagboek. Het deed me gewoonweg niets. Geweldig open einde? Verschrikkelijk zeg!

Het woord Thriller mag gerust weggelaten worden. Drama mag blijven staan :

avatar van De GeuS
Een mooie film. Er gebeurt erg weinig het eerste uur, maar toch vliegt de tijd voorbij. De twist op het einde deed eerder afbreuk aan de film dan dat het meehielp. Vond zelf de dagboekscenes zeer onderhoudend; 3,5*

sydney
Een geweldige film, die tot bijna het einde blijft boeien. Tot bijna het einde!!!... want het einde zelf zuigt behoorlijk. Was het geld op ofzo? 3,0* toch nog.

avatar van xenne
erg mooie film ...

in't begin had ik wat last van een overvloed aan personages, maar uiteindelijk leken veel van die personages er enkel te zijn om een beeld te geven van het stadje waarin ze vertoefden.

erg mooi gefilmd, geacteerd ... ik leefde écht mee met de 3 hoofdpersonages. ik vond vooral Strathairn & Vanessa Martinez erg sterk in hun rol zitten, ongelooflijk dat die laatste na deze film nog amper een rol aangeboden kreeg

het einde van de film is open, het ontbreekt zeg maar - als een witte bladzijde in een boek - een erg controversiële keuze van maker Sayles toch wel, waarvoor je bewondering moet hebben (gedurfd - anti Hollywood), al gaf het in eerste instantie niet echt voldoening (voor eens zat ik op een happy end te wachten) - echter, na enkele minuten/uren kom je tot het besef dat het einde eigenlijk vrij onbelangrijk is en dat het deel uitmaakt van het limbo, en zeker niet kan leiden tot sterrenaftrek.

heb zeer genoten van mijn eerste film van Sayles

4 sterren waard, zeker een aanrader maar vast geen spek voor ieders bek

De Knip schreef:
Het woord Thriller mag gerust weggelaten worden. Drama mag blijven staan

volgens mij is film moeilijk in een vakje te plaatsen, het eerste deel is een sociaal drama, tweede deel is thriller dat overgaat in een survival om te eindigen in een mysterie

pas aub ook op met spoilers voor deze film, het is immers verdomd moeilijk iets over deze film te schrijven zonder iets te schrijven over het open einde, 't is veel leuker als je niets weet op voorhand

sydney
Ik had tot op heden een open einde niet beschouwd als spoiler. Maar, je hebt een punt, dit zou ik vantevoren ook niet willen weten.

Mooie beelden van Alaska. In begin wat verwarrende opbouw met verschillende karakters. Je weet niet echt waar de film naar toe wil. Halverwege komt er een keerpunt in de film, doch het tot dan trage tempo valt bijna volledig stil. Het controversiële slot doet je nadenken over de zin van de ganse film. Wel goeie acteurs en een schitternd decor. Een 2,5 ster lijkt genoeg.

avatar van narva77
Inderdaad een mooie film, en wat een einde zeg!
Wie zouden er in het vliegtuig zitten? de Good Guys of de Bad Guys?

avatar van Co Jackso
Limbo is geen film zijn waar nog jaren over gesproken zal worden. Het acteerwerk is vrij goed in de film en technisch is er weinig echt mis. Het verhaal is wat dunnetjes en de karakters zijn niet allemaal even interessant. Het meest gedenkwaardige is toch het einde. Hoewel het niet uniek in zijn soort is, was het einde in deze film toch aardig goed op zijn plaats.

avatar van Filmkriebel
Trage en complexe film over de broosheid van menselijke contacten in een geïsoleerd gebied. Het einde vertaalt het woord "Limbo" goed : "a state of profound anxiety brought on by the unknown". En met dit gevoel eindigt de film.

avatar van timburton
Zouden de oprichters van het dorpje uit Limburg komen...?

ik vond er geen bal aan.

avatar van wihu61
Bijzonder sterke film. Zeer goed geacteerd (dochter Vanessa Martinez vond ik werkelijk uitblinken,
daar zou Spielberg eens naar moeten kijken ), mooie beelden, juiste tempo/lengte.

Meen ergens gelezen te hebben dat Mary Elizabeth Mastrantonio ook zélf zingt, kan me vergissen.

Einde zal niet iedereen bevallen, ik vond het wel passen, hoewel ik het aanvankelijk ook niet echt begreep...
Mooie weergave van Alaska en de lokale visserij.
Rustgevende film om echt eens voor te gaan zitten, zéér goed

avatar van Leo1954
De omschrijving klinkt aantrekkelijk, een zangeres en een visser met een trauma in het mooie lege Alaska. Mary Elizabeth Mastrantonio zingt zelf en doet dat niet eens playback, maar zingt tijdens de opnames. Dan heb je het ook wel gehad met de acteerprestaties, de regie was buitengewoon slecht en dan kun je daar als acteur niet veel meer aan doen. Alles komt even houterig over. Het verhaal komt moeizaam en weinig boeiend op gang, springt van de hak op de tak, tot het uiteindelijk in een veredeld soort survival weekje eindigt. Ik houd van een open einde, maar ook hier schiet de film zijn doel voorbij. Wat de film wil zijn wordt ook niet duidelijk, wil de maker een thriller maken of een drama, een karakterstudie? Maak dan een keuze zou ik zeggen. Nee, niet mijn pakkie an.