They Died with Their Boots On (1941)

Western

geregisseerd door Raoul Walsh
met Errol Flynn, Olivia de Havilland en Arthur Kennedy

Generaal George Armstrong Custer krijgt na de Amerikaanse burgeroorlog een post toegewezen waarbij hij een handelsroute vrij moet houden van indianen. Hij besluit een vredespact te sluiten met de indianen, maar zijn superieuren maken het hem onmogelijk en sturen aan op een oorlog.

neo (crew)
De trailer deed altijd vermoeden dat dit het puurste en grootste spektakel was wat je je maar kon vertellen. En dat valt nog reuze tegen. Flynn en de Havilland in hun laatste film samen als ik mij niet vergis. 3 sterren

Toch wel leuk nostalgisch vermaak en de aanval van de cavalerie is nog steeds geweldig, ook nu nog.

avatar van matthijs_013
Ik vond Flynn juist een stuk minder, dan bijvoorbeeld in Captain Blood of Dodge City. Ik vond het een van zijn mindere verhalen, maar de Flynn-Havilland sfeer was er wel. De film mocht overigens wel een stuk minder lang duren. Volgens mij bespeurde ik ook nog een bijrolletje van Hattie McDaniel.

Je kunt allerlei argumenten bedenken deze film over te slaan: gedateerd, zwart-wit beelden, de historische feiten rond Custer worden niet echt gevolgd, etc.
Toch is dit een film die het bekijken waard is.
De relatie tussen Flynn en Havilland is een interessante om te volgen (maar had wel wat meer dynamiek mogen hebben) en de stukjes met de huishoudsters van Havilland zijn gewoon grappig.
De actiebeelden, waarvan er niet al teveel zijn eerlijk gezegd, zijn prima in beeld gebracht, zeker voor die tijd.
Het slagveld bij de Liitle Big Horn is een echte finale waardig.

Er wordt door alles en iedereen aardig geacteerd - geen uitschieters welliswaar - en het is een goed lopend verhaal.

Ik weet dat deze film destijds zeer populair was.
Hij bevat dan ook een perfecte mix van wat het grote publiek er van verwachtte : een historische achtergrond, romance, humor, actie en strijdgewoel, verheerlijking van heldendom en de vertolkingen van 2 geliefde sterren van het witte doek.
Een bijzonderheid lijkt mij wel de verschijning van een nog erg jonge Anthony Quinn.

avatar van Brix
In deze film wordt generaal George Armstrong Custer ten tonele gevoerd als een sympathieke held, terwijl hij in werkelijkheid helemaal niet deugde.
Het is echter wel een onderhoudende film, met Flynn als de flamboyante Custer.

Hoe het verhaal afloopt mag alom bekend zijn.
Boontje komt om zijn loontje zullen we maar zeggen.

Het is wel een western klassieker natuurlijk.

avatar van Jan met de pet
Aardige western, de opkomst en de ondergang van Custer: 3.5

26 juni 01:50 - 04:05
ARD

avatar van Brix
Wel een lelijke poster hierboven.
Er is geen mooiere US uitvoering vrees ik.

Maar de Italianen wisten er wel wat meer van te maken:

Inderdaad wat langdradig en saai. Echt vervelend wordt het niet en de finale vergoedt veel. niet verwacht ook dat Flynn het loodje zou leggen, zelfs niet toen dit onvermijdelijk leek.3 sterren.

@ mister blonde:
Je kende de historische feiten dus niet? (te oordelen naar je verrassing m.b.t. het einde van de film)

Niet zo specifiek, nee. Ken wel wat van de burgeroorlog en indianenoorlog, maar die Custer eerlijk gezegd niet, nee. Heb ik dat helemaal gemist tijdens geschiedenis, of is dat vooral een bekend figuur in Amerika? (ik vermoed dat tweede).

Mijn verbazing was dan ook met name dat er gekozen was voor een verhaal dat niet goed afliep voor het hoofdpersonage. Bovendien is Hollywood niet vies van wat feitenverdraaiing zo nu en dan.

avatar van Brix
Het verhaal van Custer is ' wereldberoemd' in de USA.

Het einde viel hier niet te verdraaien, want iedereen kent het daar.
Verder werd Custer in de film wel veel sympathieker afgespiegeld dan hij in werkelijkheid was.

avatar van simonvinkie
Verwachte eigenlijk dat deze film meer gericht was op de slag bij Little Big Horn, maar daar ging het eigenlijk alleen in het laatste half uur over. They Died with Their Boots On is ook meer het levensverhaal van Custer, en dat is natuurlijk ook helemaal niet verkeerd. Een echte western is dit ook eigenlijk helemaal niet. Maar desondanks is dit wel een goeie film. Vooral het eerste gedeelte is uitstekend. Lekkere luchtige ondertoon ook, al werd dat naarmate de film vorderde wel wat dramatischer. Het is begrijp ik ook compleet onlogisch om te denken dat Custer een held was, maar als je niet zoveel van die man weet, en dat dit ''They Died with Their Boots On'' ziet, ga je dat toch echt denken. Moet binnenkort toch ook maar een was realistischere film over die man zien. Verder gewoon gewoon een leuke film. Heb me prima vermaakt, ondanks dat de film eigenlijk té lang duurt.

3 sterren

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een biografische burgeroorlogfilm, meer dat dan een western in de traditionele zin. Wringt zich in allerlei bochten om Curtis als een grote held te blijven zien, maar ook iets van het besef dat de indianen niet de vijand waren overeind te houden. Met de werkelijke situatie heeft dit in veel stukken weinig meer te maken.

In de eerste helft vooral anekdotisch. Curtis is bijna een klassieke held. Past niet in de bestaande structuren, durft alles, een man van eer, vol humor en weet zelfs de vader van het mooie meisje waarop hij verliefd is met zijn moed te overtuigen. In het laatste uur wordt de film veel serieuzer en krijgen we het verhaal van verraad en eer, met aan het einde de slag die Amerika destijds enorm schokte (en ze indirect ook ervan bewust maakte dat Indianen niet alleen maar een stel ongedisciplineerde wilden waren.

Zoals veel Hollywoodfilms uit die tijd wordt in een groot deel van de film de oorlog bijna als een eervol avontuur gezien en nauwelijks als iets dat ook gruwelijk is. De voorstelling van de burgeroorlog is hier bij vlagen wel erg luchtig gebracht. En dat vormt toch een opvallend verschil met het einde.

Vaardig gemaakt, maar ook nogal lang en niet echt beklijvend.