Pantaleón y las Visitadoras (2000)

Alternatieve titel: Captain Pantoja and the Special Services

Peru / Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Francisco J. Lombardi
met Salvador del Solar, Angie Cepeda en Mónica Sánchez

Pantaleón Pantoja, een efficiënte officier in het Peruaanse leger, wordt van hogerhand naar een afgelegen streek in het Amazonegebied gestuurd. Hij krijgt de opdracht om aldaar een bordeel op te zetten, om de eenzame militairen in het gebied tevreden te houden. Pantoja is eerst niet blij met zijn orders, maar als toegewijde officier gebruikt hij toch zijn organisatorische talenten om zijn opdracht zo goed mogelijk te volbrengen.

avatar van v2000
Zeer amusante film. De broeierige sfeer van het Amazonegebied is bijna tastbaar, en wordt nog versterkt door de aanwezigheid van de mooie vrouwen. Goed gespeeld en met veel humor gebracht. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Mario Vargas Llosa.

Totdat ik las dat schrijver Mario Vargas Llosa zijn inspiratie voor dit verhaal putte uit een tweetal bezoeken aan de Peruviaanse jungle, vond ik het een wel heel erg origineel idee: het leger begint in het afgelegen Amazone-gebied in het geheim zoiets als een call girl-organisatie om aan de seksuele behoeften van de soldaten, die in de jungle gestationeerd zijn, tegemoet te komen.
Francisco Lombardi heeft dat idee verwerkt tot een heel leuke, aparte film, waarmee ik mij uitstekend vermaakt heb. Tot een paar weken geleden had ik nog nooit gehoord van regisseur Lombardi. Inmiddels heb ik drie (qua genre zeer verschillende) films van zijn hand gezien. Het zijn geen meesterwerken, maar ze zijn wel erg onderhoudend.