• 8.349.813 stemmen

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 22 september 1994

• MUBI Bekijk via MUBI

Plot Fresa y Chocolate

Op het terras van een ijssalon valt Diego, de kunstenaar als een blok voor David, de op en top macho student. David moet helemaal niets hebben van een lichamelijke toenadering maar hij raakt wel geïntrigeerd door Diego's voorkeur voor buitenlandse drank, Maria Callas, verboden literatuur en subversieve kunst. Dat is allemaal curieus genoeg om Diego bij de autoriteiten aan te geven, wat David heel even overweegt, maar zijn fascinatie voor David wint het. Daarbij komt: Diego's kennis over de Cubaanse literatuur is groot en dat stelt David gerust. Ondanks alles moet Diego toch ook een patriot zijn. David's suïcidale buurvrouw die hem in de liefde weet in te wijden. Ondanks alles ontwikkelt zich langzamerhand een zuivere vriendschap tussen Diego en David wat resulteert in een wederzijds respect. Respect voor andersdenkenden en voelenden, iets wat in Cuba jarenlang onmogelijk was (en vaak nog steeds onmogelijk is).

imageimageimage

avatar van Vamperia

Vamperia

In Zuid Amerika waar ik deze film zag kreeg deze een staande ovatie in de bioscoop.

Het geluid was van zeer slechte kwaliteit maar het verhaal en de acteurs maken alles goed.

avatar van MarjoleinM

MarjoleinM

Dit is een film die werkelijk iets betekend heeft voor de Latijns-Amerikaanse cinema. Het was namelijk de eerste film die in Nederland werd aangekocht en vertoond!!

Kijken. Je wordt er wijzer van.

avatar van Spiderwoman

Spiderwoman

Ik heb hem op video... slechte kwaliteit, maar dat draagt alleen maar bij aan de film.

Wat een pracht!

avatar van Arnoud_Utrecht

Arnoud_Utrecht

Bij gebrek aan een dvd met Nederlandse ondertitels bewaar ik de VHS-opname die ik ooit van tv heb gemaakt. Prachtige film! Hij schijnt in Nederland niet te kunnen uitkomen omdat de filmmaatschappij te hoge dvd-rechten vraagt. Wonderlijk: er is wel een Duitse dvd van verschenen. Als iedereen een smekend mailtje hierover aan de rechthebbers stuurt...

avatar van gatinha

gatinha

Film die altijd is blijven hangen. Heb al gepoogd om 'm op dvd te bemachtigen maar hij is inderdaad alleen in Duitsland uitgebracht. Vooral de openingsscene vind ik geniaal!

avatar van ags50

ags50

Het moet een jaar of tien geleden zijn dat ik deze film, zuiver toevallig, 's avonds laat op de televisie zag. Het verhaal sprak mij meteen aan, evenals de wijze waarop het in beeld werd gebracht met de ontwikkeling naar respect voor elkaar.

Begin deze maand bestelde ik de DVD in de USA (dus regio 1, maar gezien de Spaanse - niet-Castiliaanse - taal gelukkig met Engelse ondertitels); de Duits-gesynchroniseerde versie met ook nog Duitse ondertitels sprak mij echt niet aan.

Opnieuw werd ik getroffen door het plezierig acteren van Diego (iets te nichterig) en David (niet echt macho). Heel voorzichtig wordt de vriendschapsrelatie tussen de twee opgebouwd.

gauke

Film is (eindelijk) door homescreen met Nederlandse ondertiteling verschenen. Terecht in 1995 genomineerd voor een Oscar. Ik ben verbaasd dat deze film in Cuba gemaakt kon worden en ook nog uitgebracht. Wat betreft Jorge Perugorria en Vladimir Cruz: wat een acteertalent! Prachtfilm!

avatar van Movsin

Movsin

Knappe film over het recht op meningsvrijheid en persoonlijkheid, in een politiek, revolutionair Cuba.

Boeiend om volgen al gaat naar het einde toe het viveau wat naar beneden. Sterkte van de film zit vooral in de knappe acteerprestaties, vooral van de twee hoofdrolspelers, Perugorria en Cruz.