Moon over Parador (1988)

geregisseerd door Paul Mazursky
met Richard Dreyfuss, Raul Julia en Sonia Braga

Jack Noah, een onbekend acteur, werkt op het eiland Parador. Als de dictator van dat eiland sterft, vreest zijn rechterhand Roberto Strausmann voor een revolutie, en vraagt Noah om bij openbare gelegenheden de dictator te spelen.

Echt een hele leuke film die je heel vaak kunt zien en die leuk blijft.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vrij leuke film, die het nog wel eens doet op tv. Kwalitatief is hij niet zo sterk, maar je hebt er wel amusement aan. Weinig sterren voor de kwaliteit, maar toch een voldoende omdat hij ergens wel leuk is en nogal meevalt. 2.5 sterren

avatar van Filmkriebel
Deze komedie heeft wel wat leuke momenten in de manier waarop de draak gestoken wordt met het dictatoriaal systeem. Verder vond ik niet zoveel aan Dreyfus pogingen om grappig te zijn maar dat scheelt dan aan mijzelf, want ik ben geen groot liefhebber van hem. Hij speelt in de film een would be acteur die de rol van zijn leven opgelegd krijgt als vervanger van een autoritaire dictator in de bananenrepubliek Parador. Het waren vooral enkele andere figuranten die de show stalen zoals Raul Julia en vooral regisseur Paul Mazursky zelf, die verkleed als oude drag queen, de moeder van dictator Simms vertolkt.

De film is in de eerste plaats een grote farce die de VS-beschermde dictaturen over de hekel haalt. Parador is één groot theater op zich : de dictator die gemanipuleerd wordt door zijn minister van binnenlandse zaken, de vele maitresses, Amerika's verborgen agenda, de luxueuze levensstijl terwijl het volk verhongert, de rebellen enz. Ik plaats dit niet tussen spoilertags want you all know the picture.

Parador is een samentrekking tussen Paraguay en Ecuador, en het personage Alphonse Simms is geïnspireerd door de dictator Alfredo Stroessner, die Paraguay 30 jaar lang met harde hand leidde.

Niet meer dan een leuk tussendoortje.

Tegenvallende film waarin een acteur letterlijk de rol van een dictator in Parador overneemt, als die laatste komt te overlijden. Op zich een leuk uitgangspunt voor een komedie, echter is het geheel simpelweg niet grappig uitgewerkt. Richard Dreyfuss doet eigenlijk niks verkeerd, maar zijn dubbelrol ging me na een tijdje wel irriteren.

het is jammer dat niet verkrijg baar in nederland