The Student Prince in Old Heidelberg (1927)

Alternatieve titels: Old Heidelberg | The Student Prince | De Prins Student van Heidelberg

Drama / Romantiek

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Ramon Novarro, Norma Shearer en Jean Hersholt

De jonge kroonprins Karl Heinrich brengt zijn leven door achter de paleismuren. Hij wordt opgevoed een sfeer van discipline en plichtplegingen, maar hij kijkt vaak naar buiten de muren, waar het leven vrolijk lijkt te bruisen. Na zijn examen te hebben gehaald, mag Karl gaan studeren in Heidelberg, waar hij kennismaakt met een compleet andere levensstijl.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Nogal misleidende genreaanduiding, want hoewel The Student Prince of Old Heidelberg komische elementen bevat is dit voor alles toch een romantisch drama. Dat blijkt natuurlijk vooral uit het wrange einde dat bijna cynisch te noemen is, en dat bovendien laat zien dat de term Hollywood ending pas later in zwang zou komen.

Novarro en Shearer zijn degelijk maar het is vooral de strakke regie en de art direction die opvallen. Muziek is wel aardig, met corpsballenlied gaudeamus igitur als terugkerend thema.