Direktøren for Det Hele (2006)

Alternatieve titel: The Boss of It All

Denemarken / Zweden / IJsland / Italië / Frankrijk / Noorwegen / Finland / Duitsland

geregisseerd door Lars von Trier
met Jens Albinus, Peter Gantzler en Fridrik Thor Fridriksson

De eigenaar van een IT-bedrijf wil de zaak verkopen. Hij heeft echter een probleem: bij de oprichting van het bedrijf bedacht hij een fictieve baas om zich daarachter te kunnen verschuilen als er onplezierige maatregelen moesten worden genomen. Mogelijke kopers staan erop dat ze zelf met deze "baas" mogen onderhandelen. Omdat de eigenaar geen andere keus heeft dan de façade op te houden neemt hij een mislukte acteur in de arm om deze rol op zich te nemen.

avatar van eRCee
Een tussendoortje op z'n Von Triers. Direktoren for det hele is zeldzaam lelijk gekadreerd, dat staat als een paal boven water. De film moet het duidelijk niet hebben van de cinematografie maar het script is meer dan redelijk. Er zitten misschien weinig echte grappen in maar wel veel komische situaties (het commentaar van de regisseur incluis). Dat Gambini-gebeuren maakt het af. Lichtverteerbaar filmpje dus, geheel in de lijn van 's mans oeuvre.

avatar van Flipman
Het is geen komedie waarvan je intens in een deuk ligt, maar hij krijgt met z'n pijnlijke situaties wel perfect het bloed onder je nagels vandaan! OK, de synopsis is duidelijk genoeg, maar als kijker verwacht je misschien dat Kristoffer enigszins wordt voorbereid op zijn rol en een beetje inzicht in het bedrijf krijgt; sterker nog, dat hij hierom vraagt, maar dat gebeurt dus niet. Was dat wel zo, dan waren de situaties ook maar half zo oncomfortabel.

En ook al zijn de kwesties, of in ieder geval de aard daarvan, dan misschien voorspelbaar, ze werken wel. Als toeschouwer roep je vaak inwendig dat de personages -vooral Kristoffer- wel/niet/anders moet reageren, dus wat er met de karakters gebeurt boeit en is zelfs belangrijk.

Dat Automavision, dat had ik inderdaad al eerder gelezen, maar herinnerde ik me niet vlak voor en tijdens de film. Wetende dat het geen mens maar een computer is die de shots maakt, dat vind ik eigenlijk veel te gemakkelijk. Weinig creatief. De montage is wel lekker chaotisch, daar hou ik wel van. 't Geeft een soort documentaire-stijl, net als wat ik van The Office gezien heb.

Het einde bobbelt me wel weer iets teveel heen en weer; tekent ie nou wel of niet? Jawel, of toch niet? OK, de basis waarop de uiteindelijke keuze gemaakt wordt is leuk bedacht; iemand die Gambini kan waarderen en Kristoffers publiek wil zijn is belangrijker dan zes werknemers die vlak tevoren dachten uiteindelijk hun baan te kunnen houden, maar toch verloopt deze conclusie een beetje... raar. Niet snel, maar raar.

avatar van Near_Dark
Wat een vreemde film

Hij begint met een introductie door filmmaker Lars Von Trier himself door ons meteen te vertellen dat hij zin had om eens een komedie te maken, het moet volgens hem niet altijd zo serieus of zwaar op de hand zijn zoals zijn andere films. Da's wel knap dat hij dat doet, zo relativeert hij zichzelf en dat komt erg sympathiek over, althans op mij

Ik hou er van dat mensen om zichzelf kunnen lachen en zo blijk geven dat ze doorhebben dat het leven over't algemeen gezien best grappig is, zelfs absurd. Als je alle miserie die je in een mensenleven meemaakt bij elkaar telt zou je zonder de humor er van in te zien depressief worden. Nu heb ik het over normale tegenslagen zoals de pech die je in je privé- en beroepsleven meemaakt, niet over een levenslange handicap of sterfgevallen en zo hè, want da's een héél ander onderwerp
Maar ik ben aan't afwijken, dus terug naar de film...

Het speelt zich bijna volledig af in een kantoorgebouw bevolkt met karikaturen van alledaagse kantoortypetjes zoals daar zijn: de brompot, de sexy vrouw van Human Recources, de tuttebel, de nerd, noem maar op...
Aangezien de acteur die de baas moet spelen geen enkele achtergrondinformatie heeft over wat er ooit over hem is gezegd geweest en dat de echte baas in zijn naam persoonlijke relaties met zijn personeel heeft aangeknoopt via Emails escaleert de situatie vrij snel tot absurde proporties.

6/10.
Bij vlagen wordt het écht grappig maar voor een normale filmkijker als ik die geen cinefiele pretenties heeft (dat denk ik toch....?) kwam het allemaal nogal verwarrend over en net iets té apart voor zijn eigen goed.
Toch best de moeite om eens gezien te hebben

Filmsite : http://www.direktorenfordet...

avatar van ®Tc
Niet onder de indruk.

Deze film heeft het gewoon niet. Het is hier en daar nogal saai en de humor werkte niet bij mij, voor zover die dan al te bespeuren is.

Ook de filmtechniek die Von Trier hier gebruikt vind ik weinig aan. De montage verloopt soms nogal stroef en er zijn gewoon veel lelijke shots bij. Een mislukt experiment.

avatar van Sjan
Tja, een komedie waarbij de humor niet aanwezig is..dat gaat er bij mij niet in. Toch kon ik bij vlagen wel genieten van de absurde situaties, waarin de 'baas', de werknemers en de Finse aannemer belanden. Aan de lelijke shots e.d. heb ik me overigens niet geergerd en een vergelijking met The Office is dan ook al snel gemaakt.
Een kleine 2.5, vooral omdat ik er wel wat meer van had verwacht.

kuk
Het is vreemd en gelijk vind iedereen het niet leuk. Sommige situaties vond ik echt hilarisch. Niet Von Triers beste (Antichrist, Breaking The Waves zijn nog veel genialer) maar absoluut een aanradertje.

kuk
Vaak schuilt de kracht van een film gedeeltelijk in de muzikale ondersteuning. Een andere veel gebruikte troef is een knappe cameravoering en als die twee niet de moeite waard zijn, worden er wel een aantal wereldsterren binnengehaald om alsnog geld in het laatje te brengen. Wat nou als je al deze drie aspecten achterwege laat?

Dat is precies wat Lars von Trier gedacht moest hebben toen hij begon aan ‘The boss of it all’. Lekker experimenteren was altijd al zijn grote hobby en dat heeft hij in zijn nieuwste project verder doorgevoerd dan ooit tevoren. De getoonde beelden worden gekozen door de computer, de locatie beperkt zich tot één gebouw en bijna honderd minuten ontbreekt welke vorm van muziek dan ook. En ín deze speelfilm speelt ook nog eens een hele slechte acteur de hoofdrol. Letterlijk.

Ravn is eigenaar van een IT-bedrijf waarvan alle andere werknemers denken dat hij ook een gewone kantoorbaan heeft in datzelfde bedrijf. De behaarde man liet altijd alle vervelende beslissingen nemen door een zelf verzonnen baas, de zogenaamde ‘boss of it all’, zodat hij nooit verantwoordelijkheid hoefde te dragen. Nu staat hij op het punt zijn bedrijf te verkopen en willen de geïnteresseerden voor de overname graag het contract laten ondertekenen door deze hoge directeur. En daar heeft Ravn natuurlijk totaal niet op gerekend. Als oplossing huurt hij een goedkope acteur in die in de huid van ‘de grote baas’ kruipt.

‘The boss of it all’ maakt duidelijk dat de meest simplistische verhaallijn al ontzettend veel vermaak kan bieden. De meesten films laten 95 procent van de gebeurtenissen die de personages meemaken weg. Lars von Trier doet dat met deze zwartgallige kantoorkomedie niet en dat levert een hoogst origineel product op. Na enkele minuten wordt al duidelijk dat met name de cameravoering hoogst ongebruikelijk is. Het beeld verspringt continu, soms meerdere malen per seconde, en staat altijd stil. Dat geeft een vreemde tegenstelling: de shotwisselingen zijn erg onrustig maar de beelden bewegen nooit.

De omlijsting van het verhaal wordt gedaan door een stem die op sommige momenten opeens opduikt en uitlegt waar we naar kijken. Nu lijken Von Triers films niet vaak op elkaar, maar zo’n voice over is toch in veel van zijn werken een terugkerend fenomeen. Ook het lage budget dat hij uittrekt om tot zijn creaties te komen, maakt het des te knapper wat de Deen realiseert. Menselijke emoties staan voorop, maar ook clichés, het bedrijfsleven en de rivaliteit tussen Denemarken en IJsland neemt de regisseur op de hak. Toch vrij veel voor zo’n eenvoudig opgezet project.

Natuurlijk treffen niet alle onderdelen doel, maar dat doet er niet toe. Uiteraard werkt een random genererende camera nooit optimaal, is het plot nooit spannend of spectaculair en wordt naarmate het verhaal vordert ook duidelijk waarom alle films behalve deze wél een uitgebreide omlijsting kennen. Dat maakt ‘The boss of it all’ beperkt en absoluut geen klassieker, maar het mooie is dat Von Trier dat ook helemaal niet voor ogen heeft gehad. Frisse nieuwe ideeën realiseren daarentegen wel en daarin is ‘ie glorieus geslaagd.

Een komedie van Lars von Trier: Leuke film!! Het ziet er allemaal niet uit, maar dat stoort totaal niet. De computergestuurde-camerastandpunt-keuze was apart, maar niet storend. Het verhaal was leuk, en sommige situaties waren hilarisch. Al met al zeer prima vermaakt met deze film.

kuk
Toch jammer dat uiterst leuke filmpjes als deze totaal geen aandacht krijgen.

avatar van totkijkdanmaar
kuk schreef:
Toch jammer dat uiterst leuke filmpjes als deze totaal geen aandacht krijgen.

Vind ik ook. Ik zag 'm toen -ie uitkwam in het Filmtheater in Hilversum, en daarna heb ik 'm nooit meer ergens zien langskomen. Behalve in mijn hoofd, want het is een heel aparte komedie. die je niet licht vergeet. Behalve dat de zakenwereld in het algemeen en de it-branche in het bijzonder op de hak worden genomen, draait de film toch vooral om het te kijk zetten van de karakters in de film als tot elkaar veroordeelde zielepieten, en daarmee is het tegelijk een grappige en een treurige film en toch ook weer een echte Von Trier. De montage is inderdaad wat vreemd, maar dat stoorde mij totaal niet, ik vond het juist wel interessant. Een echt deftige film is het niet, maar vernieuwend in het genre Komedie (waar altijd zo geklaagd wordt over gebrek aan vernieuwing) is ie zeker. En knap wat Von Trier voor elkaar krijgt met zo weinig budget. Aanrader.

Een erg grappige film met een opmerkelijk verhaal. Het verhaal gaat uiteindelijk toch nog wat dieper als dat je zou verwachten.
En verder is de vorm heel bijzonder of eigenlijk vooral erg eigenwijs.
En dat past wel bij Lars von Trier. Een hele andere film als we van hem gewend zijn, maar toch heel eigen dus.

avatar van wilofski
Heb hem eindelijk afgezien nadat die van godsdienst 2 jaar geleden besliste dat we er geen tijd meer voor hadden.

Ondertussen had ik al enkele keren terug gedacht aan deze film en dit is er echt zo een die rijpt in je hoofd.
Ik heb nergens echt strijk gelegen maar de subtiele humor kon ik wel smaken.
Zeker een boven-gemiddelde film die met de tijd alleen beter wordt.
Het einde is ook gewoon ongelooflijk vreemd, maar net zoals de rest van de film wordt dit ook beter met de tijd en maakt dat je de film niet lichtelijk vergeet in tegenstelling tot vele andere films. Als je er over nadenkt klopt het eigenlijk ook wel.

De droge setting en kale scènes scheppen een speciaal sfeertje waardoor de film nog een graad hoger wordt geholpen.
Jammer zijn wel de vreemde posities van de camera's waardoor er soms een persoon maar half in beeld kwam, de helft van het scherm eigenlijk maar de effectieve scène bevatte en de andere helft gewoon decor of, het ergste van allemaal, er gewoon een voorwerp (bv een koffiekan tijdens vergaderingen) voor de acteurs stond.
Dit enerveerde mij soms wel.

avatar van RuudC
Knap werkje van Lars von Trier. Na de herziening ben ik Direktøren for det Hele meer gaan waarderen. Het is een leuke, maar nogal vreemde komedie. Misschien is het meer een klucht te noemen, omdat er tijdens de film zelf weinig te lachen valt, maar de situatie op zich wel grappig is. Voor de verandering is het nog origineel ook. Het komt er op neer dat de baas van het bedrijf, Ravn, een lul eersteklas is. Hij neemt alle beslissingen, maar houdt de schijn er in dat hij orders van bovenaf krijgt. Op het moment dat de directeur echt aanwezig moet zijn, huurt hij een acteur in. Het leuke is dan ook dat hij keer op keer door Ravn genaaid wordt. Soms keihard, soms op een manier die sommigen niet heel erg zouden vinden. In naam van de directeur heeft Ravn flink lopen vozen met sommige dames en anderen compleet genegeerd. De seksscene met Lise was gaaf, evenals sommige vergaderingen. Dat Svend, Ravn keihard terugpakt door het bedrijfsuitje bijvoorbeeld alsnog te laten doorgaan, vind ik prachtig. Ook mooi is de rol van de IJslander en zijn vertaler. De dialogen die daaruit komen, zijn tegelijk beschamend als fascinerend. Een goed geacteerde film, maar er zitten naar mijn idee teveel saaie stukken in om de score te verhogen.

Von Trier wil gewoon eens een komedie maken zo kondigt hij zelf aan. Een film zonder pretentie, maar gewoon een film om te lachen. Het is juist dit in het genre dat ik zo waardeer precies om de reden die er staat. Het is me dan ook een raadsel waarom hij dan toch zijn film weer vol met experimentele (en eigenlijk gewoon nogal vermoeiende) dingen moet stoppen. De lookeys, het zelfbewuste gewauwel, het geëxperimenteer met geluid en een nieuwe beeldtechniek (Automavision). Waarom zou je dat doen als je gewoon een komedie wil maken?
Over zijn intenties ben ik wat in dubio. Is hij zo’n ijdeltuit dat hij zelfs bij zo'n komedie niet gewoon normaal kan doen? Of is het toch niet helemaal oninteressant om ook bij zo’n film te zien wat zijn experimentele aard oplevert?

Direktøren for Det Hele is verder aardig vermaak. Het uitgangspunt is best oké en er zitten echt geslaagde grappen in. Kantoorhumor kan best geestig zijn. Jens Albinus als mislukte acteur met zijn uitgestreken kop die zich door IT jargon moet bluffen is leuk genoeg, maar het concept en de grappen zijn niet helemaal krachtig genoeg voor de volle 100 minuten. Het is net te veel een herhaling van zetten. Toch heb ik een paar keer hardop gelachen.
Ik ben best een Von Trier fan, juist ook door zijn innovatieve kant, maar pfff wat is ie af en toe vermoeiend. 3 sterren.

avatar van Donkerwoud
Leuk dat von Trier kennelijk alle genres en bijpassende conventies afgaat. Met 'The Boss of It All' neemt de deprimerende Deen het genre van de komedie onder handen. Is het grappig? Nou nee. Daarvoor is het teveel intellectueel hoogstaand gedoe met experimentele vormspelletjes, verwijzingen naar theatertheoretici en momenten van Brechtiaanse zelfreflectie. Op het hoesje staat iets van 'als von Trier The Office zou doen', tsjaaaa, misschien spreekt het boekdelen dat ik dat soort melige kantoorhumor totaal niet kan waarderen.

avatar van Hollywood-west36
Hoe kan deze film nou voor 6 jaar gekeurd zijn als er een sex scene inzit? (even maar, maar toch) Zet dan op de doos dat er seks scenes inzitten..die filmkeuring gaat soms echt over niks.
Prima film overigens, typisch Ska.