The Little American (1917)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Cecil B. DeMille
met Mary Pickford, Jack Holt en Raymond Hatton

Een Fransman en een Duitse Amerikaan hebben beiden een oogje op de aantrekkelijke Angela Moore (Pickford). Wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, worden ze alle drie gescheiden en Moore raakt in Frankrijk verzeild en valt in handen van Duitse soldaten.

avatar van matthijs_013
Een uitstekende, maar opmerkelijke film. Mary Pickford stond in de periode van de stomme film bekend om het spelen van jeugdige personages. Ze zou tot en met 1925, toen ze haar dertiger jaren al had bereikt, meisjes van 10 tot 16 jaar spelen.

In deze film speelde Mary Pickford echter een volwassen dame. De film is een ontzettend boeiende film en zal voornamelijk "fans" (geïnteresseerden) van de Eerste Wereldoorlog interesseren. De film, die werd uitgebracht toen de Eerste Wereldoorlog nog bezig was, is een anti-Duitse spionagethriller over een dame die vecht voor Frankrijk als ze de wordt opengesteld aan de "wreedheid" van Duitsland. Het is overduidelijk een partijdige film. De Fransen worden als helden beschreven en de Duitsers zijn allemaal onmenselijke, verkrachtende en moordende "beesten".

De film is geweldig voor zijn tijd. Het bevat een Titanic-achtige scène waarin een boot waarop Angela zich bevindt gebombardeerd wordt door de Duitsers en de passagiers hun ondergang tegemoet komen terwijl het schip op Titanic-wijze zinkt. Er kwamen hier special effects bij te pas die voor zijn tijd overweldigend had moeten zijn.

Als je je niet irriteert aan de propaganda voor het Franse leger, is dit wellicht de meest nauwkeurige (en "bijtijdse") film over de Eerste Wereldoorlog die je zult vinden.

avatar van movie acteurs
Opmerkelijke en geweldige film.
Deze film over de eerste wereldoorlog geeft een heftig beeld. Eerste wereldoorlog was voor ons Nederlanders anders dan 2WO maar was gruwelijk. Ook is inderdaad opvallend een scene waar een boot gebombardeerd wordt. De special effects zijn wat mij betreft gewoon geweldig. En dan al helemaal voor 1917.
Mary Pickford speelt hier een uitstekende rol. Haar emoties die ze speelt overtuigen zeer.
De film wil ook laten zien wat vrijheid is. Als Pickford en Holt gered worden van het puin waar ze inzaten hebben ze eindelijk vrijheid. Een eind shot van het Vrijheidsbeeld is dan ook perfect. Ik vind dat samen met het "Dawn Patrol"shot , een van de mooiste shots uit het stille tijdperk. Jammer dat deze film niet mee kan met vele andere klassiekers uit die tijd. Ik vind het een knappe en interessante film.
4,5.